Interní komunikace ve firmě pomáhá vytvářet image firmy a je stejně důležitá jako například marketing. Je to komunikace, která se uskutečňuje uvnitř firmy a měla by fungovat od nejvyšších pozic až po ty nejnižší. Jak tedy na interní komunikaci? V tomto článku se dočtete o komunikaci obecně, ale i o obsahu interní komunikace, komunikačních kanálech a krátce i o komunikační strategii.
Původ slova komunikace vychází z latinského slova communicare, které znamená něco sdílet, komunikovat nějaké sdělení. Existuje mnoho definic, které definují komunikaci jako například přenos informace od zdroje k příjemci. Je to nástroj, prostřednictvím kterého se lidé vzájemně poznávají, navazují vztahy, diskutují a argumentují a který je nedílnou součástí našeho každodenního života.
Existuje mnoho forem komunikace, jako verbální (slovem či písmem), neverbální (prostřednictvím gest), interpersonální (mezi lidmi), intrapersonální (vnitřní komunikace), ale i skupinová či masová komunikace. V rámci interní komunikace se lze setkat se všemi těmito formami.
Interní komunikace jako součást marketingového mixu
Interní komunikace v širším slova smyslu lze chápat jako komunikaci mezi kolegy (formální i neformální), mezi nadřízeným a podřízenými, ale spadají sem i hromadná sdělení, interní školení a porady atd. V tom užším slova smyslu, což je právě obsahem tohoto článku, je interní komunikace chápána jako interní marketing.
Je důležité si uvědomit, že interní komunikace není jen výmysl píáristů, personalistů nebo „důležitých vedoucích“, ale je součástí marketingu společnosti. Podívejme se na marketing společnosti pořádně s lupou. Marketingový mix tvoří základní čtyři důležité komponenty (i když v některých odborných literaturách i v praxi jich může být mnohem víc), a to produkt, jeho cena, distribuce a propagace.
Propagace má několik dalších kanálů, kterými jsou reklama, přímý marketing, podpora prodeje a public relations (PR). Každá firma si samozřejmě svůj propagační mix může namíchat dle svých potřeb. Jednou ze zmíněných součástí je i PR, které vytváří vztahy s veřejností. Kromě klasických PR aktivit, jako je komunikace s médii, komunikace s místní komunitou (obyvatelé města, ve kterém firma působí – to je důležité třeba u velkých korporátních firem), investory apod., sem spadá i komunikace se zaměstnanci. Jedná se tedy o vytváření dobrého jména a image firmy i směrem ke svým zaměstnancům. A tady je – interní komunikace v rámci marketingového mixu.
Interní komunikaci může ...
Související předpisy SZČR