Pokud pracujeme v kolektivu, máme nadřízené, podřízené, nebo kolegy, je pravděpodobné, že se dříve či později ocitneme v situaci, kdy budeme řešit nějaký konflikt. Jak konfliktu předejít a v případě, že již nastal, jak jej řešit, si povíme v dnešním článku.
Důležité je si říci, že nejlepší je konflikt včas rozeznat, než vypukne a tím mu předejít. Konflikt na pracovišti vždy ovlivní celý tým a má tak negativní dopad na celou firmu. Kolegové, kteří odmítají spolupracovat, či mají kvůli konfliktu tzv. špatnou náladu, mohou odradit svým přístupem pak i potenciální klienty, zákazníky.
Prevence je tedy i zde základ
Předcházet konfliktům se daří tam, kde je silné vedení a kde má každý zaměstnanec jasný úkol, dodržuje své povinnosti. V kolektivu, kde všichni vědí, na koho se obrátit s určitým požadavkem a mají jistotu, že jejich požadavek bude naplněn osobou, která je za něj odpovědná.
Je potřeba, aby ve firmě byla určena pravidla, který bude každý, a to včetně vedení, dodržovat. A na jejich dodržování trvat bez výjimky.
Častými konflikty jsou právě nerovnosti, nespravedlnosti v přístupu k jednotlivým zaměstnancům. Například spory o parkovací místa před firmou, kdy jedni zaměstnanci mají zákaz tyto místa využívat, kdežto jiní je využívají.
Dále finanční ohodnocení na stejných či podobných pracovních pozicích (v tomto případě doporučujeme zahrnout do pracovní smlouvy, či jako dodatek k pracovní smlouvě, bod o mlčenlivosti ohledně mzdy, odměny ...
Související předpisy SZČR