Komunikace se správce daně může být složitá, protože běžný poplatník nemá obvykle komplexní znalosti v oblasti správy daní. Základní legislativní normou, ze které se musí vycházet, je zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen daňový řád).
V dnešním článku se zaměříme na doměřovací řízení (pohybujeme se v daňovém řádu, konkrétně v § 141–144) a společná ustanovení pro nalézací řízení (§ 145–148 daňového řádu). Ustanovení doměřovacího řízení řeší například:
- dodatečné daňové přiznání, dodatečné vyúčtování,
- následné hlášení jako oprava změn oproti již podanému hlášení; lhůta,
- snížení odvedené daně jako důsledek následného hlášení,
- doměření daně, doměřovací řízení,
- den doručení dodatečného platebního výměru daňovému subjektu,
- stejnopis dodatečného platebního výměru,
- otázka odvolání proti dodatečnému platebnímu výměru.
Ustanovení věnované společným ustanovením pro nalézací řízení řeší například:
- postup správce při nepodání řádného nebo dodatečného daňového tvrzení,
- metoda zaokrouhlování,
- otázka povinnosti zdůvodnit rozhodnutí o stanovení daně,
- lhůta pro stanovení daně.
A nyní již k vybraným částem podrobněji.
Dodatečné daňové přiznání a dodatečné vyúčtování
Zjistí-li daňový subjekt, že daň má být vyšší než poslední známá daň, je povinen podat do konce měsíce následujícího po měsíci, ve kterém to zjistil, dodatečné daňové přiznání nebo dodatečné vyúčtování a ve stejné lhůtě rozdílnou částku uhradit. Tato povinnost trvá, pokud běží lhůta pro stanovení daně. Poslední známá daň je výsledná daň, jak byla správcem daně dosud pravomocně stanovena v ...
Související předpisy SZČR