Důležité osobní překážky v práci na straně zaměstnance § 191–199
V úvodu této problematiky je žádoucí si připomenout překážky v práci, které jsou zaměstnanci hrazeny buď z prostředků nemocenského pojištění, nebo státních dávek, kdy mezi tyto patří:
- dočasná pracovní neschopnost, nařízená karanténa,
- mateřská dovolená,
- rodičovská dovolená,
- ošetřování dítěte mladšího než 10 let nebo jiného člena domácnosti,
- péče o dítě mladšího než 10 let,
- otcovská poporodní péče,
- dlouhodobá péče o fyzickou osobu (dlouhodobé ošetřovné),
- jiné důležité osobní překážky v práci.
S výjimkou bodu 8) – jiné důležité osobní překážky v práci a bodu 3) – rodičovská dovolená (rodičovský příspěvek), které upravuje zákon o státní sociální podpoře upravuje tyto překážky v práci v obecné rovině zákoník práce, ale především příslušný cílený zákon o nemocenském pojištění, který zcela jasně definuje podmínky nároku na jednotlivé dávky nemocenského pojištění, jejich uplatňování prostřednictvím předepsaných tiskopisů a samozřejmě i délku – podpůrčí dobu, po kterou se tyto dávky vyplácejí. U těchto překážek v práci je zaměstnavatel povinen umožnit nepřítomnost zaměstnance, a to v délce, kterou upravují příslušné právní předpisy. Pro ilustraci uvádím podpůrčí doby u jednotlivých překážek v práci:
1) Dočasná pracovní neschopnost, nařízená karanténa
Při dočasné pracovní neschopnosti je u této dávky podpůrčí doba až 380 dnů, kdy se do této překážky v práci také započítává doba náhrady mzdy za prvních 14 dnů dočasné pracovní neschopnosti, kterou vyplácí podle § 192 zaměstnavatel. Zde je důležité připomenout, že zaměstnanec je vždy povinen hlásit svému zaměstnavateli tuto překážku v práci, a to neprodleně s odkazem na § 64 odst. 1 písm. o) zákona o nemocenském pojištění. Dále je dočasně práce neschopný povinen svého zaměstnance informovat o průběhu této překážky v práci a o případných povolených vycházkách či změně pobytu v době jeho nemoci.
Totéž se týká karantény, kdy karanténu upravuje nejen zákon o nemocenském pojištění, ale i zákon o ochraně veřejného zdraví. Karanténu nařizuje ošetřující lékař nebo orgán ochrany veřejného zdraví (krajská hygiena), kdy obecná délka karantény je 14 dnů.
2) Mateřská dovolená
Mateřská dovolená (peněžitá pomoc v mateřství) je upravena v obecné rovině jako překážka v práci opět v zákoníku práce, a to v § 195, kdy podmínky nároku a uplatnění včetně podpůrčí doby jsou upraveny opět zákonem o nemocenském pojištění. Podpůrčí doba u mateřské dovolené je 28 týdnů s nástupem 6 nebo 8 týdnů před pravděpodobným dnem porodu, anebo až 37 týdnů při vícečetném porodu.
V individuálních případech může být délka mateřské dovolené omezená na 22 týdnů, popř. 31 týdnů, pokud by žena nastoupila na mateřskou dovolenou později než 6 nebo 8 týdnů před pravděpodobným dnem porodu.
Narodí-li se dítě mrtvé, přísluší jí mateřská dovolená celkem po dobu 14 týdnů.
3) Rodičovská dovolená
Rodičovská dovolená jako překážka v práci je upravena v § 196–198 zákoníku práce, kdy rodičovská dovolená (rodičovský příspěvek) náleží po skončení mateřské dovolené (je-li na mateřskou dovolenou nárok podle zákona o nemocenském pojištění), nebo otci od narození dítěte, a to v rozsahu, o jaký si požádá, ne však déle než do doby, kdy dítě dosáhne věku 3 let. Od 1. 10. 2023 dle směrnice EU o rovnováze mezi pracovním a osobním životem rodičů pečujících o dítě mladší 3 roky, je umožněno střídání rodičů při péči o dítě do 3 let věku.
Proto byl do tohoto § 196 dán odstavec, kdy: Žádost podle odstavce 1 podává zaměstnanec, alespoň 30 dnů před nástupem na rodičovskou dovolenou, nebrání-li tomu vážné důvody na jeho straně, kdy žádost musí obsahovat dobu trvání rodičovské dovolené a lze ji podávat i opakovaně!
4) Ošetřování dítěte mladšího než 10 let nebo jiného člena domácnosti
Ošetřování dítěte mladšího 10 let nebo jiného člena domácnosti jako překážku v práci upravuje § 191 zákoníku práce a podmínky nároku a podpůrčí doba je uvedena v zákoně o nemocenském pojištění. Podle tohoto zákona je délka poskytování této dávky nemocenského pojištění 9 kalendářních dnů a u osamělých osob 16 kalendářních dnů (tj. doba výplaty této dávky). Jinak zaměstnavatel musí zaměstnance uvolnit pro tuto překážku v práci po celou dobu potřeby ošetřování shora uvedených osob.
(U krizového ošetřovného je doba poskytování po celou dobu, kdy jsou zavřené školy z důvodu pandemie, nebo po dobu od 12. 4. 2021, kdy neprobíhá rotační výuka. Situace u krizového ošetřovného se dále bude vyvíjet podle uvolnění příslušných restrikcí v souvislosti s COVID-19). Poznámka: Toto mimořádné opatření by bylo uplatněno jen v případech, kdyby opětovně nastala daná epidemie.
5) Péče o dítě mladšího než 10 let
Péče o dítě mladšího 10 let je situace, kdy se nejedná o překážku v práci z důvodu nemoci dítěte mladšího 10 let, ale o péči o zdravé dítě, které nemůže z nějakých např. provozních důvodů navštěvovat předškolní nebo školní zařízení. (Toto neplatí u krizového ošetřovného, kdy se jedná o péči o zdravé dítě mladšího 10 let z důvodu, že byly uzavřeny školy, nebo předškolní zařízení anebo od 12. 4. 2021 péče o dítě v době, kdy neprobíhá rotační výuka. U krizového ošetřovného je podpůrčí doba po celou dobu péče o dítě, které nemůže docházet do školy nebo předškolního zařízení z důvodu uzavření těchto zařízení nebo od 12. 4. 2021 daný týden, kdy neprobíhá rotační výuka a dítě je doma na distanční výuce.)
6) Otcovská poporodní péče
Otcovská poporodní péče (otcovská) je upravena v § 38a zákona o nemocenském pojištění a jako překážka v práci se řadí pod § 195a, který řeší otcovskou dovolenou. Nárok na tuto překážku v práci má pojištěnec, který pečuje o dítě, jehož je otcem, nebo pečuje o dítě, které převzal do péče nahrazující péči rodičů. Nástup na tuto otcovskou se musí uskutečnit nejpozději v období 6 týdnů ode dne porodu a v případě převzetí dítěte do doby, než dítě dosáhne 7 let věku. Podpůrčí doba je u otcovské 2 týdny. Opět o této překážky v práci je zaměstnavatel povinen zaměstnance uvolnit za shora uvedených podmínek.
7) Dlouhodobá péče o fyzickou osobu (dlouhodobé ošetřovné)
Dlouhodobé ošetřovné upravují § 41a, 41c, 41d a 41e zákona o nemocenském pojištění a dlouhodobá péče podle § 191a podle zákoníku práce je opět překážka v práci, kdy podle zákoníku práce je zaměstnavatel povinen omluvit nepřítomnost zaměstnance v práci po dobu poskytování dlouhodobé péče, a to podle shora uvedených paragrafů zákona o nemocenském pojištění. Podpůrčí doba může být až 90 kalendářních dnů.
8) Jiné důležité osobní překážky v práci
Jiné důležité osobní překážky v práci podle § 199 zákoníku práce jsou překážky v práci, které upravuje nařízení vlády č. 590/2006 Sb., viz výklad níže, anebo se může jednat o závažné další osobní překážky na straně zaměstnance, které může zaměstnavatel vyhodnotit pro zaměstnance s náhradou mzdy, nebo bez náhrady mzdy, a to jako omluvené neplacené volno.
Překážky v práci na straně zaměstnance
V úvodu k překážkám v práci u níže uvedených důvodů, je nutné poznamenat, že zaměstnanec má nárok na čerpání, za předpokladu, že tyto nejsou možné čerpat mimo jeho směny, po dobu nezbytně nutnou, nebo dobu, která je dána příslušným paragrafem. Dále pak má zaměstnavatel právo požadovat po zaměstnanci k doložení příslušný doklad o nutnosti přerušení směny pro čerpání daných překážek v práci.
Dále je nutno zdůraznit, že zaměstnanci pracující na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr mají nárok na přiznání pracovního volna v souvislosti s překážkami v práci dle § 200–205 zákoníku práce, nicméně náhrada odměny z dohody jim podle § 77 odst. 3 u těchto překážek v práci NEPŘÍSLUŠÍ (není-li to dohodnuto, nebo vnitřním předpisem stanoveno jinak)!
V rámci překážek v práci na straně zaměstnance rozlišujeme překážky v práci z důvodu:
- výkonu veřejné funkce – § 201 ZP,
- výkonu občanské povinnosti – § 202 ZP,
- jiné úkony v obecném zájmu – § 203 g="3">ZP,
- pracovní volno související s akcí pro děti a mládež – § 203a,
- výkon branné povinnosti – § 204 ZP,
- školení a jiné formy přípravy nebo studia – § 205 ZP.
a) Komentář k výkonu veřejné funkce
Jedná se o výkon funkce, který je časově omezen (je vymezeno funkční nebo časové období, nebo volby nebo jmenování podle zvláštních právních předpisů – výkon práce poslance, senátora, zastupitele obce, kraje, či přísedícího u soudu).
Tento výkon je limitován 20 pracovními dny a je bez náhrady mzdy, platu.
Poznámka:
Po dobu tohoto výkonu veřejné funkce, kdy je zaměstnanec např. dlouhodobě uvolněn pro daný výkon veřejné funkce, nesmí mu jeho zaměstnavatel dát výpověď z důvodu podle § 52 písm. c), d) a f), neboť se zaměstnanec nachází v ochranné době.
b) Komentář k výkonu občanské povinnosti
Jde o situace, kdy je zaměstnanec předvolán soudním či správním orgánem jako např. svědek u soudu, soudní znalec, tlumočník u soudu, účast při záchraně života, požáru, ...