Ing. Vladimír Zdražil je odborným konzultantem a lektorem v oblasti přeshraničního obchodu a služeb, celní problematiky včetně prodejů přes digitální platformy.
Fenomén tzv. digitálních platforem je na výrazném vzestupu a prodejní oddělení podnikatelských subjektů často hledají jejich prostřednictvím cesty, jak si otevřít další tržní příležitosti. Jistým problémem v aplikaci prodejů zboží přes digitální platformu je fakt, že tento institut není v žádném právním předpisu zakotven ani definován. Odpověď na to, jak budou prodeje prostřednictvím digitální platformy zachyceny v účetnictví a jak bude uplatněna daň z přidané hodnoty a daň z příjmů, se skrývá ve smluvních obchodních podmínkách, které přirozeně musí být v souladu se soukromoprávními předpisy (např. občanský zákoník a úprava smlouvy kupní včetně speciální úpravy pro prodeje na internetu).
Ve smluvních podmínkách s kupujícím dominuje platební podmínka „uhrazení před expedicí zboží“.
Digitální platforma má zpravidla smluvní podmínky dvojího typu (pro prodávající a pro zákazníky). Mnohem méně složité bývají její smluvní podmínky pro zákazníky. Zákazník zde vystupuje nejprve v roli potenciálního kupujícího a v případě zájmu o vybrané zboží následuje provedení objednávky prostřednictvím digitální platformy. Přestože platební podmínky jsou ryze smluvní záležitostí, tak v praxi nevím o prodeji přes digitální platformu, kde by byl zákazníkovi nabídnut tzv. obchodní úvěr. Jinými slovy je případná objednávka ze strany kupujícího zakončena dotazem ohledně platebních podmínek s tím, že úhrada je vyžadována vždy před předáním zboží. Ve většině případů jde o platbu kartou, platebními bránami, mobilními platbami, avšak navzdory tomu probíhá menší část úhrad v zákazníkem vybrané výdejně či výdejním automatu (tzv. COD – cash on delivery), který je zpravidla provozován jiným ...
Související předpisy SZČR