Sankce v daňovém řízení

V článku si uvedeme souhrn sankcí v rámci daňového řízení, které se přímo dotýkají poplatníka daně z příjmů, a ukážeme si jejich výpočet a dále si uvedeme přehled sankcí, které se týkají správce daně v souvislosti s průběhem daňového řízení. Vycházíme z platného znění daňového řádu k 1. 1. 2022 a ze současné výše repo sazby.

Datum publikace:04.04.2022
Datum aktualizace:04.11.2023
Autor:Ing. Ivan Macháček
Právní stav od:01.01.2022
Právní stav do:31.12.2023

V článku si uvedeme souhrn sankcí v rámci daňového řízení, které se přímo dotýkají poplatníka daně z příjmů, a ukážeme si jejich výpočet a dále si uvedeme přehled sankcí, které se týkají správce daně v souvislosti s průběhem daňového řízení. Vycházíme z platného znění daňového řádu k 1. 1. 2022 a ze současné výše repo sazby.

Sankce jako daňově neuznatelný výdaj

Podle § 25 odst. 1 písm. f) ZDP jsou daňově neuznatelným výdajem (nákladem) veškeré penále, úroky z prodlení a pokuty s výjimkou uvedenou v § 24 odst. 2 písm. zi) ZDP, úroky z posečkané částky a dále přirážky k pojistnému na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a k pojistnému na veřejné zdravotní pojištění.

Dle znění § 24 odst. 2 písm. zi) ZDP jsou daňově uznatelnými výdaji (náklady) smluvní pokuty, úroky z prodlení, poplatky z prodlení, penále a jiné sankce ze závazkových vztahů, a to jen v případě, pokud byly zaplaceny.

Uvedeme si dále případy daňově neuznatelných sankcí:

  • veškeré sankce vyplývající z daňového řádu – zákon č. 280/2009 Sb.,
  • veškeré pokuty za přestupky a správní delikty vymezené v § 37 až § 37ab zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
  • penále za pozdě zaplacené pojistné na sociální zabezpečení podle § 20 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti,
  • přirážka k pojistnému na sociální zabezpečení uložené zaměstnavateli příslušnou okresní správou sociálního zabezpečení podle § 21 zákona č. 589/1992 Sb.,
  • penále za pozdě zaplacené pojistné na všeobecné zdravotní pojištění podle § 18 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění,
  • pokuty za nesplnění nebo porušení povinností uložené zaměstnavateli v oblasti zdravotního pojištění podle § 26 zákona č. 592/1992 Sb.

Význam repo sazby pro stanovení některých sankcí dle daňového řádu

Repo sazba je jedna ze tří úrokových sazeb stanovovaných Českou národní bankou. Dalšími jsou diskontní sazba a lombardní sazba. Repo sazba je využívána při tzv. repo operacích, které jsou hlavním měnovým nástrojem ČNB, jejichž prostřednictvím ČNB ovlivňuje množství peněz v oběhu. Centrální banka od bank stahuje přebytečnou likviditu a namísto ní předává jako protihodnotu dohodnuté cenné papíry. Strany se zavazují, že po uplynutí doby splatnosti proběhne reverzní transakce, kdy ČNB jako dlužník vrátí věřitelské bance zapůjčenou jistinu zvýšenou o dohodnutý úrok a věřitelská banka vrátí ČNB poskytnuté cenné papíry. Repo sazba je pak stanovena jako maximální možná sazba tohoto úroku. Jedná se o dvoutýdenní úrokovou sazbu (2T repo sazba), protože základní doba trvání repo operací je stanovena na 14 dní.

Vývoj repo sazby od roku 2020 do 25. 3. 2022

Období

Výše repo sazby v procentech

3. 5. 2019 – 6. 2. 2020

2,00

7. 2. 2020 – 16. 3. 2020

2,25

17. 3. 2020 – 26. 3. 2020

1,75

27. 3. 2020 – 10. 5. 2020

1,00

11. 5. 2020 – 23. 6. 2021

0,25

26. 6. 2021 – 5. 8. 2021

0,50

6. 8. 2021 – 30. 9. 2021

0,75

1. 10. 2021 – 4. 11. 2021

1,50

5. 11. 2021 – 22. 12. 2021

2,75

23. 12. 2021 – 3. 2. 2022

3,75

4. 2. 2022 – dosud

4,50

Předpokládaná výše k 1. 7. 2022

5,00

daňovém řádu je výše sankce vázána na výši repo sazby v následujících případech:

Pro stanovení příslušné sankce se vždy vychází z výše repo sazby platné pro první den příslušného kalendářního pololetí.

Dle společných ustanovení o úrocích v § 251a DŘ platí, že úrok vzniká za každý jednotlivý den, kdy jsou splněny podmínky pro jeho vznik, přičemž úrok se nepředepíše a nevzniká povinnost jej uhradit, nepřesáhne-li v úhrnu u jednoho druhu daně u jednoho správce daně za jedno zdaňovací období nebo za jeden kalendářní rok u jednorázových daní částku 1 000 Kč.

Pro úroky hrazené daňovým subjektem stanoví § 251b DŘ následující společná pravidla:

  • úrokem hrazeným daňovým subjektem je
  • úrok z prodlení,
  • úrok z posečkané částky;
  • vznikne-li úrok hrazený daňovým subjektem, je daňový subjekt povinen jej uhradit správci daně;
  • do evidence daní správce daně předepíše úrok hrazený daňovým subjektem, u kterého
  • dosud trvají podmínky pro jeho vznik, vyžaduje-li to stav osobního daňového účtu daňového subjektu, nebo
  • pominuly podmínky pro jeho další vznik;
  • úrok hrazený daňovým subjektem u záloh vzniká do dne splatnosti zálohované daně.

Podání daňového přiznání

Daňové přiznání u daní vyměřovaných za zdaňovací období, které činí nejméně 12 měsíců, se podává podle § 136 odst. 1 DŘ nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období. V § 136 odst. 2 DŘ se uvádí, že lhůta pro podání daňového přiznání podle odstavce 1 se prodlužuje na:

  1. 4 měsíce po uplynutí zdaňovacího období, pokud daňové přiznání nebylo podáno nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období a následně bylo daňové přiznání podáno elektronicky, nebo
  2. 6 měsíců po uplynutí zdaňovacího období, pokud
  1. má daňový subjekt zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, nebo
  2. daňové přiznání nebylo podáno nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období a následně daňové přiznání podal poradce (poradcem se rozumí ve smyslu jak daňový poradce, tak advokát).

Dle § 138 odst. 1 DŘ může daňový subjekt před uplynutím lhůty k podání daňového přiznání nahradit daňové přiznání, které již podal, opravným daňovým přiznáním. Přitom dle odstavce 3 tohoto ustanovení lze daňové přiznání podané po uplynutí tříměsíční lhůty podle § 136 odst. 1 nahradit opravným daňovým přiznáním pouze tehdy, jsou-li obě tato daňová přiznání podána

  1. elektronicky v prodloužené lhůtě podle § 136 odst. 2 písm. a) DŘ,
  2. poradcem v prodloužené lhůtě podle § 136 odst. 2 písm. b) bodu 2 DŘ, nebo
  3. ve lhůtě, která byla prodloužena pouze podle § 36 DŘ.

Důležité v daňovém řízení je počítání času. Ve smyslu § 33 DŘ lhůta stanovená podle týdnů, měsíců nebo let počíná běžet dnem, který následuje po dni, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek běhu lhůty, a končí uplynutím toho dne, který se svým pojmenováním nebo číselným označením shoduje se dnem, kdy započal běh lhůty. Není-li takový den ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související články

Související příklady z praxe

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.