Účtování dotací I.

Fyzické a právnické osoby mohou v současné době, projdou-li úspěšně schvalovacím řízením, získat od nejrůznějších poskytovatelů v rámci jimi vypsaných dotačních programů prostředky na financování rozmanitých aktivit.

Datum publikace:21.06.2024
Autor:Ing. Eva Nejmanová
Právní stav od:01.01.2024

Fyzické a právnické osoby mohou v současné době, projdou-li úspěšně schvalovacím řízením, získat od nejrůznějších poskytovatelů v rámci jimi vypsaných dotačních programů prostředky na financování rozmanitých aktivit.

Problémy se zpracováním kompletní žádosti o dotaci tak, aby vyhověla požadavkům stanoveným příslušným poskytovatelem dotace a vedla k jejímu přidělení, dnes zájemcům o dotaci pomáhá řešit řada poradenských firem; některé zájemcům dokonce pomohou vyhledat konkrétní dotační titul vhodný pro jejich podnikání. V sérii dvou článků se budeme zabývat následnou problematikou účetního zachycení dotací po jejich úspěšném získání podnikatelskými subjekty (právnickými osobami) a zmíníme se i o některých pravidlech kladených poskytovateli dotace na účetnictví těchto příjemců.

Právní rámec

Dotace jsou upraveny zejména v následujících právních předpisech:

Uvedený výčet samozřejmě není úplný, existuje řada dalších právních předpisů upravujících dotace vždy v té které konkrétní oblasti např. zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, školským a předškolním zařízením, zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie, zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, atd. Dotace mohou být poskytovány také podle pravidel mimo českou legislativu např. z EU nebo ze soukromých prostředků.

Vymezení dotace

Ustanovení § 3 ZoRP a § 10a ZoRPÚR vymezuje pojem dotace jako peněžní prostředky státního rozpočtu, státních finančních aktiv, Národního fondu, rozpočtu územního samosprávného celku, městské části hlavního města Prahy, svazku obcí nebo Regionální rady regionu soudržnosti poskytnuté právnickým a fyzickým osobám na stanovený účel.

Vyhláška v § 47/6 dotaci definuje jako bezúplatné plnění, doplňuje zdroje, z nichž je možné dotaci na stanovený účel poskytnout, o prostředky EU a rozpočty cizího státu a pojem dotace dále rozšiřuje. Za dotaci se dle Vyhlášky považují rovněž granty nebo prominutí části poplatků, pokud příslušný orgán prominutou část poplatků prohlásí za dotaci. Jako dotace se účtuje a vykazuje také bezúplatné nabytí preferenčních limitů a povolenek na emise prvním držitelem nebo provozovatelem (viz § 47/7 Vyhlášky).

Typy dotací

Dotace lze členit z různých hledisek např. podle poskytovatele, výše dotace, nároku na přidělení, způsobu čerpání a vyúčtování dotace nebo podle nároku na vlastní prostředky. Pro další výklad ale využijeme členění dotací podle účelu jejich čerpání. Z tohoto hlediska rozlišujeme dotace:

  • na úhradu provozních nebo finančních nákladů (např. příspěvek na úhradu mzdových nákladů poskytovaný Úřadem práce, na odstranění následků živelní pohromy, na úhradu úroků z úvěrů a půjček nezahrnovaných do pořizovací ceny majetku a technického zhodnocení),
  • na úhradu investičních výdajů (např. na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku nebo jejich technického zhodnocení, na úhradu úroků zahrnovaných do pořizovací ceny).

Obecné zásady pro účtování a vykazování dotací

Při účtování dotací musí účetní jednotka v prvé řadě dodržovat tzv. princip akruálnosti. Tím se dle ustanovení § 3/1 ZoUCE rozumí, že náklady a výnosy jsou účtovány do období, se kterým věcně a časově souvisí, bez ohledu na to, kdy byly účetní jednotkou uhrazeny nebo přijaty. Neméně důležitá je i tzv. zásada přiřaditelnosti nákladů konkrétním výnosům tj. dotacím.

Podle směrné účtové osnovy je dotacím vyhrazena účtová skupina 34 – Zúčtování daní a dotací. V praxi se pro dotace ze státního rozpočtu užívá účet 346, pro dotace z ostatních zdrojů účet 347. V rozvaze jsou dotace vykazovány v položce pasiv C.II.8.5. Stát – daňové závazky a dotace. Samotným výnosům je v souladu s § 25 Vyhlášky určena položka výsledovky III.3. Jiné provozní výnosy, na které jsou zachyceny dotace k úhradě provozních nákladů nebo k úhradě jiné ekologické újmy. Obdobně je pro dotace k úhradě finančních nákladů určena položka VII. Ostatní finanční výnosy. V praxi se užívají účty 648 nebo 668. V případě investic se jako protiúčty užívají účty jednotlivých účtových skupin 01 – Dlouhodobý nehmotný majetek, 02 – Dlouhodobý hmotný majetek odpisovaný nebo 03 – Dlouhodobý hmotný majetek neodpisovaný, a to podle konkrétního druhu majetku pořizovaného z dotačních prostředků.

Doporučení:

Účetní jednotky setkávající se s dotacemi na financování provozu nebo investičních výdajů pravidelně by měly mít k této problematice zpracovanou samostatnou vnitropodnikovou směrnici, v níž si stanoví ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související interpretace NÚR

Související České účetní standardy

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.