Fyzické a právnické osoby mohou v současné době, projdou-li úspěšně schvalovacím řízením, získat od nejrůznějších poskytovatelů v rámci jimi vypsaných dotačních programů prostředky na financování rozmanitých aktivit.
Problémy se zpracováním kompletní žádosti o dotaci tak, aby vyhověla požadavkům stanoveným příslušným poskytovatelem dotace a vedla k jejímu přidělení, dnes zájemcům o dotaci pomáhá řešit řada poradenských firem; některé zájemcům dokonce pomohou vyhledat konkrétní dotační titul vhodný pro jejich podnikání. V sérii dvou článků se budeme zabývat následnou problematikou účetního zachycení dotací po jejich úspěšném získání podnikatelskými subjekty (právnickými osobami) a zmíníme se i o některých pravidlech kladených poskytovateli dotace na účetnictví těchto příjemců.
Právní rámec
Dotace jsou upraveny zejména v následujících právních předpisech:
- zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech (ZoRP),
- zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (ZoRPÚR),
- zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví (ZoUCE),
- prováděcí vyhláška č. 500/2002 Sb., pro podnikatele (Vyhláška),
- české účetní standardy (ČÚS) – ČÚS č. 013, 017 a 019,
- interpretace Národní účetní rady (NÚR) – I-14, I-22, I-27 a I-28.
Uvedený výčet samozřejmě není úplný, existuje řada dalších právních předpisů upravujících dotace vždy v té které konkrétní oblasti např. zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, školským a předškolním zařízením, zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie, zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, atd. Dotace mohou být poskytovány také podle pravidel mimo českou legislativu např. z EU nebo ze soukromých prostředků.
Vymezení dotace
Ustanovení § 3 ZoRP a § 10a ZoRPÚR vymezuje pojem dotace jako peněžní prostředky státního rozpočtu, státních finančních aktiv, Národního fondu, rozpočtu územního samosprávného celku, městské části hlavního města Prahy, svazku obcí nebo Regionální rady regionu soudržnosti poskytnuté právnickým a fyzickým osobám na stanovený účel.
Vyhláška v § 47/6 dotaci definuje jako bezúplatné plnění, doplňuje zdroje, z nichž je možné dotaci na stanovený účel poskytnout, o prostředky EU a rozpočty cizího státu a pojem dotace dále rozšiřuje. Za dotaci se dle Vyhlášky považují rovněž granty nebo prominutí části poplatků, pokud příslušný orgán prominutou část poplatků prohlásí za dotaci. Jako dotace se účtuje a vykazuje také bezúplatné nabytí preferenčních limitů a povolenek na emise prvním držitelem nebo provozovatelem (viz § 47/7 Vyhlášky).
Typy dotací
Dotace lze členit z různých hledisek např. podle poskytovatele, výše dotace, nároku na přidělení, způsobu čerpání a vyúčtování dotace nebo podle nároku na vlastní prostředky. Pro další výklad ale využijeme členění dotací podle účelu jejich čerpání. Z tohoto hlediska rozlišujeme dotace:
- na úhradu provozních nebo finančních nákladů (např. příspěvek na úhradu mzdových nákladů poskytovaný Úřadem práce, na odstranění následků živelní pohromy, na úhradu úroků z úvěrů a půjček nezahrnovaných do pořizovací ceny majetku a technického zhodnocení),
- na úhradu investičních výdajů (např. na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku nebo jejich technického zhodnocení, na úhradu úroků zahrnovaných do pořizovací ceny).
Obecné zásady pro účtování a vykazování dotací
Při účtování dotací musí účetní jednotka v prvé řadě dodržovat tzv. princip akruálnosti. Tím se dle ustanovení § 3/1 ZoUCE rozumí, že náklady a výnosy jsou účtovány do období, se kterým věcně a časově souvisí, bez ohledu na to, kdy byly účetní jednotkou uhrazeny nebo přijaty. Neméně důležitá je i tzv. zásada přiřaditelnosti nákladů konkrétním výnosům tj. dotacím.
Podle směrné účtové osnovy je dotacím vyhrazena účtová skupina 34 – Zúčtování daní a dotací. V praxi se pro dotace ze státního rozpočtu užívá účet 346, pro dotace z ostatních zdrojů účet 347. V rozvaze jsou dotace vykazovány v položce pasiv C.II.8.5. Stát – daňové závazky a dotace. Samotným výnosům je v souladu s § 25 Vyhlášky určena položka výsledovky III.3. Jiné provozní výnosy, na které jsou zachyceny dotace k úhradě provozních nákladů nebo k úhradě jiné ekologické újmy. Obdobně je pro dotace k úhradě finančních nákladů určena položka VII. Ostatní finanční výnosy. V praxi se užívají účty 648 nebo 668. V případě investic se jako protiúčty užívají účty jednotlivých účtových skupin 01 – Dlouhodobý nehmotný majetek, 02 – Dlouhodobý hmotný majetek odpisovaný nebo 03 – Dlouhodobý hmotný majetek neodpisovaný, a to podle konkrétního druhu majetku pořizovaného z dotačních prostředků.
Doporučení:
Účetní jednotky setkávající se s dotacemi na financování provozu nebo investičních výdajů pravidelně by měly mít k této problematice zpracovanou samostatnou vnitropodnikovou směrnici, v níž si stanoví ...
Související předpisy SZČR