Při prvotní originální výstavbě staveb podle projektové dokumentace, při které vzniká nová věc, stavba, musí před zahájením stavby plátce, který stavbu provádí, zvážit veškeré aspekty takové stavby, aby správně stanovil příslušnou sazbu daně.
Zákon o DPH v § 47 stanoví obecně sazby daně při dodání zboží a při poskytování služeb. Podle § 47 odst. 1 se u zdanitelných plnění stanoví základní sazba daně 21 %, první snížená sazba daně 15 % a druhá snížená sazba daně 10 %. V § 47 odst. 3 a 4 se stanoví, že u dodání zboží a poskytnutí služeb se uplatní základní sazba daně, pokud zákon nestanoví jinak. Případně jinak mohou stanovit přílohy k zákonu o DPH.
Zákon o DPH sazby daně jinak stanoví v § 49 u výstavby nebo dodání staveb pro sociální bydlení. U těchto staveb se uplatní první snížená sazba daně 15 %.
Rovněž jinak stanoví sazbu daně v § 48, zákona o DPH, kdy se uplatní první snížená sazba daně 15 % při poskytnutí stavebních nebo montážních prací provedených na dokončené stavbě, pokud se jedná o stavbu pro bydlení nebo stavbu pro sociální bydlení. První snížená sazba daně se uplatní také při poskytnutí stavebních a montážních prací provedených na příslušenství dokončených staveb pro bydlení, a to i když budou prováděny pouze na něm. I při opravách doplňkových staveb, dříve označovaných jako příslušenství, se uplatní první snížená sazba daně. Tato široká problematika bude však předmětem samostatného článku.
První snížená sazba daně se uplatní podle § 49 odst. 2 také při poskytnutí stavebních a montážních prací, kterými se stavba nebo prostor mění na stavbu pro sociální bydlení.
První snížená sazba daně se uplatní také u dodání pozemku, jehož součástí není jiná stavba než stavba pro sociální bydlení, u dodání práva stavby, jehož součástí není jiná stavba než stavba pro sociální bydlení, nebo dodání jednotky, která nezahrnuje jiný prostor než obytný prostor pro sociální bydlení.
Pro výstavbu jiných staveb tedy platí uplatnění základní sazby daně 21 %. Jedná se o stavby pro bydlení, které nesplňují podmínky stavby pro sociální bydlení a stavby ostatní, například administrativní budovy, hotely, tovární haly, školy.
S účinností od 1. 1. 2015 je řešena problematika nové výstavby staveb pro sociální bydlení a dodání stavby pro sociální bydlení v § 49 zákona o DPH, která byla do tohoto ustanovení přesunuta v podstatě bez věcné změny z § 48a v účinností do 31. 12. 2014.
Ze sdělení v důvodové zprávě k novele zákona o DPH k 1. 1. 2015, že se v podstatě v tomto ustanovení nic nemění lze usuzovat, že tedy zůstává význam původního znění § 48a odst. 2 zachován pro praxi i v roce 2015 a následujících a stavbou pro sociální bydlení se rozumí i nedokončená stavba pro sociální bydlení.
K 1. 9. 2020 je ustanovení § 49 beze změn.
Stavby pro bydlení
Stavby pro bydlení jsou vymezeny v § 48 odst. 2 zákona o DPH, a to ve vazbě na související právní předpisy. Tedy ani § 48 odst. 2 nedefinuje přímo tyto pojmy, ale odvolává se na zákon č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (tzv. katastrální zákon). Pojmy však nalezneme v § 2 ve vyhlášce č. 501/2006 Sb. ke katastrálnímu zákonu.
Stavba bytového domu je ve smyslu katastrálního zákona stavba pro bydlení, ve které více než polovina podlahové plochy odpovídá požadavkům na trvalé bydlení a je k tomuto účelu určena.
Stavbou rodinného domu se rozumí stavba pro bydlení, ve které více než polovina podlahové plochy odpovídá požadavkům na trvalé rodinné bydlení a je k tomuto účelu určena; rodinný dům může mít nejvýše tři samostatné byty, nejvýše dvě nadzemní a jedno podzemní podlaží a podkroví.
Vzhledem k tomu, že vypuštěním definic daných pojmů ze zákona o DPH při totožném vymezení podle katastrálních předpisů nedochází ke změně v jejich fungování, platí i nadále, že u bytového a rodinného domu bude mít zásadní význam údaj o způsobu využití stavby zapsaný v katastru nemovitostí.
Plátce, který bude poskytovat stavební a montážní práce v souvislosti s výstavbou stavby, musí mít především informace zejména podle projektové dokumentace, jaký druh stavby bude poskytovat.
V případě staveb, které nejsou stavbou pro bydlení, je řešení jednoduché, tato výstavba spadá pod základní sazbu daně. V praxi bude plátce, stavební firma, řešit pouze to, zda výstavbu provádí pro osobu povinnou k dani, která je plátcem, nebo pro osobu povinnou k dani která není plátcem, nebo pro osobu nepovinnou k dani.
Pokud jde o stavební a montážní práce odpovídající kódu klasifikace produkce CZ-CPA 41–43, uplatní se při jejich poskytnutí režim přenesení daňové povinnosti dle § 92e zákona o DPH, pokud jsou poskytovány mezi dvěma plátci daně z přidané hodnoty s místem plnění v tuzemsku.
V případě jiných staveb pro osobu nepovinnou k dani, nebo pro osobu povinnou k dani, která není plátcem, uplatní plátce základní sazbu daně a daň odvede.
Stavba rodinného domu pro sociální bydlení
První snížená sazba daně se podle § 49 odst. 1 uplatní při poskytnutí stavebních a montážních prací spojených s výstavbou stavby, která je stavbou pro sociální bydlení. Jedná se tedy o prvotní originální výstavbu podle projektové dokumentace.
V případě staveb pro bydlení, tj. rodinného domu, bytového domu, případně obytného prostoru bytu, musí být splněny požadavky zákona o DPH pro určení, zda se skutečně jedná o stavbu pro bydlení. Následně pak plátce zjišťuje naplnění požadavků na sociální bydlení podle zákona ...