Uplatnění daně z přidané hodnoty u nové výstavby

Při prvotní originální výstavbě staveb podle projektové dokumentace, při které vzniká nová věc, stavba, musí před zahájením stavby plátce, který stavbu provádí, zvážit veškeré aspekty takové stavby, aby správně stanovil příslušnou sazbu daně.

Datum publikace:04.11.2020
Autor:Ing. Jana Ledvinková
Právní stav od:01.01.2020
Právní stav do:31.12.2023

Při prvotní originální výstavbě staveb podle projektové dokumentace, při které vzniká nová věc, stavba, musí před zahájením stavby plátce, který stavbu provádí, zvážit veškeré aspekty takové stavby, aby správně stanovil příslušnou sazbu daně.

Zákon o DPH§ 47 stanoví obecně sazby daně při dodání zboží a při poskytování služeb. Podle § 47 odst. 1 se u zdanitelných plnění stanoví základní sazba daně 21 %, první snížená sazba daně 15 % a druhá snížená sazba daně 10 %. V § 47 odst. 3 a 4 se stanoví, že u dodání zboží a poskytnutí služeb se uplatní základní sazba daně, pokud zákon nestanoví jinak. Případně jinak mohou stanovit přílohy k zákonu o DPH.

Zákon o DPH sazby daně jinak stanoví v § 49 u výstavby nebo dodání staveb pro sociální bydlení. U těchto staveb se uplatní první snížená sazba daně 15 %.

Rovněž jinak stanoví sazbu daně v § 48, zákona o DPH, kdy se uplatní první snížená sazba daně 15 % při poskytnutí stavebních nebo montážních prací provedených na dokončené stavbě, pokud se jedná o stavbu pro bydlení nebo stavbu pro sociální bydlení. První snížená sazba daně se uplatní také při poskytnutí stavebních a montážních prací provedených na příslušenství dokončených staveb pro bydlení, a to i když budou prováděny pouze na něm. I při opravách doplňkových staveb, dříve označovaných jako příslušenství, se uplatní první snížená sazba daně. Tato široká problematika bude však předmětem samostatného článku.

První snížená sazba daně se uplatní podle § 49 odst. 2 také při poskytnutí stavebních a montážních prací, kterými se stavba nebo prostor mění na stavbu pro sociální bydlení.

První snížená sazba daně se uplatní také u dodání pozemku, jehož součástí není jiná stavba než stavba pro sociální bydlení, u dodání práva stavby, jehož součástí není jiná stavba než stavba pro sociální bydlení, nebo dodání jednotky, která nezahrnuje jiný prostor než obytný prostor pro sociální bydlení.

Pro výstavbu jiných staveb tedy platí uplatnění základní sazby daně 21 %. Jedná se o stavby pro bydlení, které nesplňují podmínky stavby pro sociální bydlení a stavby ostatní, například administrativní budovy, hotely, tovární haly, školy.

S účinností od 1. 1. 2015 je řešena problematika nové výstavby staveb pro sociální bydlení a dodání stavby pro sociální bydlení v § 49 zákona o DPH, která byla do tohoto ustanovení přesunuta v podstatě bez věcné změny z § 48a v účinností do 31. 12. 2014.

Ze sdělení v důvodové zprávě k novele zákona o DPH k 1. 1. 2015, že se v podstatě v tomto ustanovení nic nemění lze usuzovat, že tedy zůstává význam původního znění § 48a odst. 2 zachován pro praxi i v roce 2015 a následujících a stavbou pro sociální bydlení se rozumí i nedokončená stavba pro sociální bydlení.

K 1. 9. 2020 je ustanovení § 49 beze změn.

Stavby pro bydlení

Stavby pro bydlení jsou vymezeny v § 48 odst. 2 zákona o DPH, a to ve vazbě na související právní předpisy. Tedy ani § 48 odst. 2 nedefinuje přímo tyto pojmy, ale odvolává se na zákon č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (tzv. katastrální zákon). Pojmy však nalezneme v § 2 ve vyhlášce č. 501/2006 Sb. ke katastrálnímu zákonu.

Stavba bytového domu je ve smyslu katastrálního zákona stavba pro bydlení, ve které více než polovina podlahové plochy odpovídá požadavkům na trvalé bydlení a je k tomuto účelu určena.

Stavbou rodinného domu se rozumí stavba pro bydlení, ve které více než polovina podlahové plochy odpovídá požadavkům na trvalé rodinné bydlení a je k tomuto účelu určena; rodinný dům může mít nejvýše tři samostatné byty, nejvýše dvě nadzemní a jedno podzemní podlaží a podkroví.

Vzhledem k tomu, že vypuštěním definic daných pojmů ze zákona o DPH při totožném vymezení podle katastrálních předpisů nedochází ke změně v jejich fungování, platí i nadále, že u bytového a rodinného domu bude mít zásadní význam údaj o způsobu využití stavby zapsaný v katastru nemovitostí.

Plátce, který bude poskytovat stavební a montážní práce v souvislosti s výstavbou stavby, musí mít především informace zejména podle projektové dokumentace, jaký druh stavby bude poskytovat.

V případě staveb, které nejsou stavbou pro bydlení, je řešení jednoduché, tato výstavba spadá pod základní sazbu daně. V praxi bude plátce, stavební firma, řešit pouze to, zda výstavbu provádí pro osobu povinnou k dani, která je plátcem, nebo pro osobu povinnou k dani která není plátcem, nebo pro osobu nepovinnou k dani.

Pokud jde o stavební a montážní práce odpovídající kódu klasifikace produkce CZ-CPA 41–43, uplatní se při jejich poskytnutí režim přenesení daňové povinnosti dle § 92e zákona o DPH, pokud jsou poskytovány mezi dvěma plátci daně z přidané hodnoty s místem plnění v tuzemsku.

V případě jiných staveb pro osobu nepovinnou k dani, nebo pro osobu povinnou k dani, která není plátcem, uplatní plátce základní sazbu daně a daň odvede.

Stavba rodinného domu pro sociální bydlení

První snížená sazba daně se podle § 49 odst. 1 uplatní při poskytnutí stavebních a montážních prací spojených s výstavbou stavby, která je stavbou pro sociální bydlení. Jedná se tedy o prvotní originální výstavbu podle projektové dokumentace.

V případě staveb pro bydlení, tj. rodinného domu, bytového domu, případně obytného prostoru bytu, musí být splněny požadavky zákona o DPH pro určení, zda se skutečně jedná o stavbu pro bydlení. Následně pak plátce zjišťuje naplnění požadavků na sociální bydlení podle zákona ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související články

Související předpisy SZČR

  • 256/2013 Sb. Katastrální zákon
  • 235/2004 Sb. Zákon o dani z přidané hodnoty
  • 501/2006 Sb. Vyhláška o obecných požadavcích na využívání území
  • 366/2013 Sb. Nařízení vlády o úpravě některých záležitostí souvisejících s bytovým spoluvlastnictvím

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.