Je tomu asi něco přes rok, kdy světlo světa spatřil dokument nazvaný „Souhrn řešení koncepce nové účetní legislativy 2020–2030“https://www.mfcr.cz/cs/o-ministerstvu/verejne-diskuze/2018/verejna-konzultace-k-souhrnu-reseni-konc-33609 (cit. 18. 01. 2020). Zhruba po roce od zveřejnění tohoto konceptu nové účetní legislativy přišlo Ministerstvo financí České republiky s věcným záměrem nového zákona o účetnictví. https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2019/ministerstvo-financi-predklada-navrh-vec-36619 (cit. 18. 01. 2020).Pro účetní fandy a nadšence je proto jistě zajímavé se s tímto materiálem blíže seznámit. V tomto článku se proto pokusím shrnout to zásadní a nastínit možné (přetrvávající) nedostatky nového zákona o účetnictví. I s ohledem na skutečnost, že ještě není k dispozici paragrafové znění nového zákona a řada témat ještě nemá své definitivní řešení, je text článku psán s mírným nadhledem. Obsah článku by proto neměl být vnímán jako interpretace faktů, ale spíše jako podnět k diskusi.
Obecně k věcnému záměru zákona o účetnictví
V předloženém materiálu se uvádí, že „vytvoření nového zákona o účetnictví a prováděcích právních předpisů je nutností i přesto, že se jedná o velmi stabilní zákon, který nepodléhal turbulentním a častým novelizacím“. Jakkoli lze s uvedeným tvrzením spíše souhlasit, je přinejmenším úsměvné, že se přesně tatáž věta, bez jakýchkoli modifikací, v předloženém materiálu nachází hned třikrát. Celý související odstavec se pak v materiálu nachází bez jakýchkoli úprav minimálně dvakrát. Čtenář dokumentu „Návrh věcného záměru zákona o účetnictví“ tedy záhy pochopí, proč má dokument 193 stran…
Kvituji záměr napsat nový zákon o účetnictví jinak, lépe (a radostněji), nemyslím si ale, že by bylo úkolem nás – veřejnosti – pouze nadšeně tleskat pracovní skupině a lidem, kteří se na jeho tvorbě podílejí. Bez vytáček je třeba uznat, že minimálně doposud odvedli tito lidé kus dobré práce. Přesto – tak jako vždy a všude – je stále co zlepšovat. Pojďme se tedy na ty „zásadní“ připravované novinky podívat blíže a možná i trochu kriticky.
Nová soustava právních předpisů pro oblast účetnictví
Pokud bychom chtěli jedním slovem shrnout, jak celkově působí a vyznívá dokument nazvaný „Věcný záměr nového zákona o účetnictví“, pak bychom především měli uvést slovo „reorganizace“. Přímo se nabízí říci „co bylo uprostřed, dáme na začátek, a co bylo vlevo, dáme vpravo“. Jedním z výsledků práce na novém zákonu o účetnictví je totiž návrh nového uspořádání právních předpisů v oblasti účetnictví. Údajně proto, aby toto uspořádání lépe odráželo reálné potřeby dotčených účetních jednotek. Navrhuje se především sloučení stávajících prováděcích předpisů pro podnikatele a nestátní neziskové organizace do jednoho prováděcího právního předpisu. Oproti tomu (proces) konsolidace účetních závěrek bude mít nově samostatnou vyhlášku. Schematicky lze navrhovanou soustavu právních předpisů pro oblast účetnictví shrnout a porovnat se stávajícím stavem například takto:
Současná úprava
| Navrhovaná úprava
|
| Zákon o účetnictví
|
| Zákon o účetnictví
|
1
| Vyhláška pro podnikatele (č. 500/2002)
| 1
| Vyhláška pro podnikatele a neziskový sektor
|
2
| Vyhláška pro banky a fin. instituce (č. 501/2002)
|
3
| Vyhláška pro pojišťovny (č. 502/2002)
|
4
| Vyhláška pro nestát. nezisk. organizace (č. 504/2002)
|
5
| Vyhláška pro zdravotní pojišťovny (č. 503/2002)
| 2
| Vyhláška pro zdravotní pojišťovny
|
6
| Technická vyhláška (č. 383/2009)
| 3
| Technická vyhláška
|
7
| Vyhláška pro vybrané účetní jednotky (č. 410/2009)
| 4
| Vyhláška pro vybrané účetní jednotky
|
8
| Inventarizační vyhláška (č. 270/2010)
| 5
| Inventarizační vyhláška
|
9
| Vyhláška o schvalování účetních závěrek (č. 220/2013)
| 6
| Vyhláška o schvalování účetních závěrek
|
10
| Konsolidační vyhláška státu (č. 312/2014)
| 7
| Konsolidační vyhláška státu
|
11
| Vyhláška pro jednoduché účetnictví (č. 325/2015)
| 8
| Vyhláška pro hotovostní účetnictví
|
|
| 9
| Vyhláška pro konsolidaci
|
X
| České účetní standardy
| X
| České účetní standardy
|
V této souvislosti „restrukturalizace“ vyhlášek se přímo nabízí otázka, jak to bude s Českými účetními standardy. V případě Českých účetních standardů se navrhuje vydání několika sad Českých účetních standardů tak, jak tomu je nyní. Opět se ovšem změní jejich struktura, neboť standardy budou (zcela logicky) kopírovat novou strukturu vyhlášek. Jde tedy o „sloučení“ Českých účetních standardů pro všechny podnikatelské účetní jednotky a nestátní neziskové organizace do jedné sady standardů. Současně se navrhuje i optimalizace vlastního obsahu a struktury jednotlivých standardů. České účetní standardy by se měly vydávat na základě zákonného zmocnění uvedeného v zákoně o účetnictví.
Dále se předpokládá, že České účetní standardy zůstanou pro účetní jednotky ve veřejném sektoru (vybrané účetní jednotky) závazné. Použití Českých účetních standardů by pro ostatní účetní jednotky výslovně nebylo závazné. České účetní standardy by měly pouze metodický charakter a byly by podpůrným nástrojem pro dosažení věrného a poctivého obrazu.
Novou strukturou vyhlášek a navazujících Českých účetních standardů to však nekončí. „Reorganizovány“ budou i jednotlivé části zákona o účetnictví – údajně tak, aby na sebe lépe logicky navazovaly.
Všechny tyto „reorganizační“ změny budou – z mého pohledu – minimálně v prvních letech pro běžného „účetního zpracovatele“ typu auditor, účetní, daňový poradce apod. asi nejproblematičtější. Dnes takříkajíc všichni víme „kam kouknout“, ale s příchodem nové struktury právních předpisů se toto „know-how“ významně sníží. To přinese určité snížení pracovního komfortu, nicméně pouze dočasně. Co se ale v rámci nového zákona o účetnictví věcně (prakticky) změní? Zase tolik toho ...
Související předpisy SZČR