Vedení daňové evidence

V článku si rozebereme vedení daňové evidence poplatníkem s příjmy zdaňovanými dle § 7 ZDP.

Datum publikace:02.06.2025
Autor:Ing. Ivan Macháček
Právní stav od:01.01.2025

V článku si rozebereme vedení daňové evidence poplatníkem s příjmy zdaňovanými dle § 7 ZDP. Dále si ukážeme postup v případě, kdy podnikatel přechází z vedení účetnictví na vedení daňové evidence a dále v případě, když přechází ze zákonných důvodů nebo na základě svého rozhodnutí z vedení daňové evidence na vedení účetnictví. Zákon o daních z příjmů se touto problematikou zabývá v § 7b a dále v příloze č. 2 a č. 3 ZDP.

Vymezení osob, které vedou daňovou evidenci

Z ustanovení § 7 odst. 13 ZDP vyplývá, že daňovou evidenci vedou poplatníci s příjmy ze samostatné činnosti zdaňované dle § 7 ZDP,

  • kteří se ve smyslu § 1 odst. 2 zákona o účetnictví nestanou účetní jednotkou, a nejsou tudíž povinni vést účetnictví,
  • kteří neuplatňují výdaje procentem z příjmů podle § 7 odst. 7 ZDP
  • a jejichž daň za dané zdaňovací období není rovna paušální dani ve smyslu § 7a ZDP.

Ze znění § 1 odst. 2 zákona o účetnictví vyplývá, že mezi účetní jednotky patří následující fyzické osoby:

  • fyzické osoby, které jsou jako podnikatelé zapsány v obchodním rejstříku [písm. d)],
  • ostatní fyzické osoby, které jsou podnikateli, pokud jejich obrat podle zákona o dani z přidané hodnoty, včetně plnění osvobozených od této daně, jež nejsou součástí obratu, v rámci jejich podnikatelské činnosti přesáhl za bezprostředně předcházející kalendářní rok částku 25 000 000 Kč, a to od prvního dne kalendářního roku [písm. e)],
  • ostatní fyzické osoby, které vedou účetnictví na základě svého rozhodnutí [písm. f)],
  • ostatní fyzické osoby, které jsou podnikateli a jsou společníky sdruženými ve společnosti, pokud alespoň jeden ze společníků sdružených v této společnosti je osobou uvedenou v písmenech a) až f) nebo h) až l) ustanovení § 2 ZoÚ [písm. g)].

Všechny výše uvedené fyzické osoby jsou účetní jednotkou, a proto nemohou vést v rámci svého podnikání daňovou evidenci.

Zahájení povinnosti vést účetnictví pro výše uvedené účetní jednotky vyplývá ze znění § 4 zákona o účetnictví, a to konkrétně:

  • podle odstavce 2 tohoto ustanovení jsou účetní jednotky uvedené v § 1 odst. 2 písm. d) povinny vést účetnictví ode dne zápisu do obchodního rejstříku až do dne výmazu z obchodního rejstříku, nevznikla-li jim povinnost vést účetnictví podle § 1 odst. 2 písm. e), g) nebo h);
  • podle odstavce 3 tohoto ustanovení jsou účetní jednotky uvedené v § 1 odst. 2 písm. e) povinny vést účetnictví od prvního dne účetního období následujícího po kalendářním roce, ve kterém se staly účetní jednotkou, až do posledního dne účetního období, ve kterém přestaly být účetní jednotkou, nevznikla-li jim povinnost vést účetnictví podle § 1 odst. 2 písm. d), g) nebo h);
  • podle odstavce 4 tohoto ustanovení jsou účetní jednotky uvedené v § 1 odst. 2 písm. f) povinny vést účetnictví od prvního dne účetního období následujícího po období, ve kterém se rozhodly vést účetnictví, nerozhodnou-li se vést účetnictví již ode dne zahájení podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti, až do dne ukončení uvedených činností nebo do posledního dne účetního období, ve kterém se rozhodly vedení účetnictví ukončit, a nevznikla-li jim povinnost vést účetnictví podle § 1 odst. 2 písm. d), e), g) nebo h);
  • podle odstavce 5 tohoto ustanovení jsou účetní jednotky uvedené v § 1 odst. 2 písm. g) povinny vést účetnictví od prvního dne účetního období následujícího po období, ve kterém
  1. se staly společníky sdruženými ve společnosti, nebo
  2. se některý ze společníků sdružených ve společnosti stal účetní jednotkou,

a to až do posledního dne účetního období, ve kterém přestaly být společníky sdruženými ve společnosti, nevznikla-li jim povinnost vést účetnictví podle § 1 odst. 2 písm. d), e) nebo h).

Vymezení obsahu daňové evidence

Vedení daňové evidence je vymezeno v ustanovení § 7b ZDP. Daňovou evidencí se rozumí evidence pro účely stanovení základu daně a daně z příjmů. Daňová evidence obsahuje:

  • údaje o příjmech a výdajích v členění potřebném pro zjištění základu daně,
  • údaje o majetku a dluzích.

Zákon o daních z příjmů ani pokyn GFŘ č. D-59 k jednotnému postupu při uplatňování některých ustanovení ZDP však nestanoví ani formu vedení daňové evidence, ani způsob jejího vedení. Nejsou předepsány žádné knihy o majetku a dluzích, ani karty o majetku, ani peněžní deník, pokladní knihy apod. Z toho vyplývá, že poplatník si sám stanoví formu a způsob vedení daňové evidence tak, aby tato evidence zajistila její zákonem daný obsah.

Pro obsahové vymezení složek majetku v daňové evidenci se použijí § 6 až § 9 vyhlášky č. 500/2002 Sb., pokud ZDP nestanoví jinak (jako např. vymezení hmotného majetku v § 26 ZDP).

Způsob ocenění majetku a dluhů pro účely vedení daňové evidence

Z ustanovení § 7b odst. 3 ZDP vyplývá následující způsob ocenění majetku a dluhů v daňové evidenci:

  • majetek se oceňuje podle § 29 ZDP,
  • pohledávky se oceňují podle § 5 odst. 9 ZDP – hodnotou pohledávky se rozumí jmenovitá hodnota, u pohledávky nabyté postoupením se hodnotou pohledávky rozumí pořizovací cena a u pohledávky nabyté bezúplatně (děděním nebo darováním) se hodnotou pohledávky rozumí cena určená ke dni jejího nabytí podle zákona o oceňování majetku (u poplatníků, kteří jsou plátci DPH nebo jimi byli v době vzniku pohledávky, se jmenovitá hodnota pohledávky snižuje o výši DPH, pokud byla splněna vlastní daňová povinnost na výstupu),
  • ostatní majetek se oceňuje pořizovací cenou, je-li pořízen úplatně, nebo vlastními náklady, je-li pořízen ve vlastní režii, nebo cenou určenou podle zákona o oceňování majetku ke dni nabytí u majetku nabytého bezúplatně (děděním nebo darem),
  • dluhy se oceňují při jejich vzniku jmenovitou hodnotou a při převzetí dluhu jeho pořizovací cenou,
  • peněžní prostředky a ceniny se oceňují jejich jmenovitými hodnotami,
  • u majetku pořízeného formou finančního leasingu se do pořizovací ceny zahrnou i výdaje s jeho pořízením související hrazené uživatelem (doprava, clo, montáž, provize),
  • pořizovací cenou pozemku je cena včetně porostu, pokud se nejedná o pěstitelský celek trvalých porostů, který je podle § 26 ZDP hmotným majetkem, a to bez stavby na něm zřízené,
  • v případě úplatného pořízení majetku a dluhů za jednu pořizovací cenu, se cena jednotlivých složek majetku stanoví v poměrné části k ceně jednotlivých složek majetku oceněných podle zákona o ...
 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem na portál Mzdy pro lidi.

Přihlásit

 

 

 

Proč si pořídit portál Mzdy pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - zaměstnavatele, personalisty, mzdové účetní a ekonomy
 Více než 1 500 aktuálních dokumentů
 40+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu a online chatu
 Pravidelné online rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
3 980 Kč bez DPH (11 Kč / denně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související příklady z praxe

Související články

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.