Výše cestovních náhrad v roce 2024

Pracovní cesty zaměstnanců jsou poměrně časté, ať už jde o kratší, nebo delší výkony práce mimo jejich pravidelné pracoviště v tuzemsku nebo v zahraničí. Při těchto cestách vznikají přímé či nepřímé zvýšené výdaje, zejména na dopravu a stravování. Je nasnadě, že tyto soukromé výlohy by měl nahradit zaměstnavatel, který přikázal vykonání pracovní cesty. 

Datum publikace:23.01.2024
Autor:JUDr. Eva Dandová
Právní stav od:01.01.2024
Právní stav do:31.12.2024

Úvodem

Pracovní cesty zaměstnanců jsou poměrně časté, ať už jde o kratší, nebo delší výkony práce mimo jejich pravidelné pracoviště v tuzemsku nebo v zahraničí. Při těchto cestách vznikají přímé či nepřímé zvýšené výdaje, zejména na dopravu a stravování. Je nasnadě, že tyto soukromé výlohy by měl nahradit zaměstnavatel, který přikázal vykonání pracovní cesty. V zájmu ochrany zaměstnanců a pro předejití vzájemných sporů právní předpisy závazně stanoví, o jaké minimální cestovní náhrady se jedná a jak se vypočtou. Jaká bude výše cestovních náhrad v roce 2024, bude obsahem tohoto článku.

Zásada, že zaměstnavatel je povinen poskytovat zaměstnanci náhradu výdajů, které mu vzniknou v souvislosti s výkonem práce, bezprostředně navazuje na základní zásadu zákoníku práce obsaženou v ustanovení § 2 odst. 2 ZP, podle které musí být závislá práce vykonávána mimo jiné výhradně na náklady a odpovědnost zaměstnavatele. Základním definičním znakem závislé práce, který ji odlišuje od občanskoprávních vztahů, je skutečnost, že tato práce je vykonávána ve vztahu nadřízenosti a podřízenosti mezi smluvními stranami. Zaměstnavatel je oprávněn dávat zaměstnanci pokyny a zaměstnanec je povinen tyto pokyny respektovat. Zaměstnavatel také nese veškeré náklady vykonávané práce a má povinnost chránit zdraví zaměstnance a jeho bezpečnost při práci. Zaměstnanec je na druhé straně povinen vykonávat práci osobně a nemůže se nechat při výkonu práce zastupovat, plnit povinnosti ze smlouvy nemůže za zaměstnance třetí osoba.

Z těch všech důvodů stanoví zákoník práce závazná pravidla pro poskytování cestovních náhrad. To proto, že na úpravu poskytování cestovních náhrad navazuje i úprava zákona o daních z příjmů a pojistného na všeobecné zdravotní pojištění, na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Základní filozofií zákoníku práce je neklást ekonomické překážky zaměstnavatelům podnikatelské sféry (zaměstnavatelům, kteří nejsou uvedeni v § 109 odst. 3 ZP) při poskytování cestovních náhrad, které převyšují limity stanovené jako sociální standard v hlavě II. části sedmé. Současně je však třeba zamezit přesouvání prostředků na mzdy do nezdaněných cestovních náhrad. Pro tyto účely jsou cestovní náhrady pro zaměstnance zaměstnavatelů nepodnikatelské sféry (uvedené v § 109 odst. 3 ZP) upraveny zvlášť v hlavě III části sedmé pevnými částkami minimální a maximální výše, v rámci kterých nepodléhají cestovní náhrady režimu zdanění ani platbám pojistného.

Zaměstnavatel je povinen při poskytování cestovních náhrad dodržovat základní zásady pracovněprávních vztahů stanovených zejména v ustanovení § 1a odst. 2§ 16 ZP, tedy nevytvářet mezi zaměstnanci nerovnost nebo někoho diskriminovat. Zásada rovného zacházení se zaměstnanci a dodržování stejného peněžitého plnění při stejném druhu práce a při práci stejného hodnoty platí i zde.

Z ustanovení § 151 ZP také vyplývá, že cestovní náhrady se poskytují zaměstnanci, není-li v tomto zákoně stanoveno jinak. Tím zákonodárce cílí na právní úpravu dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. V ustanovení § 77 odst. 2 ZP, které vyjmenovává ustanovení, která se na práci konanou na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr nevztahují, jsou vyjmenovány i cestovní náhrady. Lze však konstatovat, že zaměstnavatel je oprávněn se zaměstnancem sjednat i použití v tomto ustanovení vyloučených institutů. To platí v praxi často i na dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr, pokud se na tom zaměstnavatel se zaměstnancem dohodnou. Podle ustanovení § 155 odst. 1 ZP je možné zaměstnanci, který koná práci na základě dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr, poskytnout cestovní náhrady, bylo-li současně sjednáno místo pravidelného pracoviště a bylo-li právo na cestovní náhrady sjednáno v dohodě o pracích konaných mimo pracovní poměr. Poskytnutí cestovních náhrad je tedy nutné sjednat se současným sjednáním místa pravidelného pracoviště zaměstnance. Pokud toto sjednání v dohodě o pracích konaných mimo pracovní poměr není, nepřísluší zaměstnanci právo na poskytnutí cestovních náhrad. I pokud by nebylo sjednáno místo pravidelného pracoviště, ale bylo sjednáno poskytnutí cestovních náhrad, má zaměstnanec právo na poskytnutí cestovních náhrad, má-li dle dohody o provedení práce vykonat pracovní úkol v místě mimo obec bydliště.

Z uvedeného tedy vyplývá, že právo na cestovní náhrady přísluší zaměstnancům v pracovním poměru vždy přímo ze zákona (není třeba jej sjednávat ani o ně žádat) a se zaměstnanci, kteří mají uzavřenou některou z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr je toto právo třeba vždy dohodnout.

Náhrady cestovních výdajů

Zaměstnavatel je povinen poskytovat zaměstnanci náhrady cestovních výdajů. Jedná se o náhradu výdajů, které mu vzniknou v souvislosti s výkonem práce, v rozsahu a za podmínek stanovených v části sedmé zákoníku práce. Cestovními výdaji, za které poskytuje zaměstnavatel zaměstnanci cestovní náhrady, se rozumí výdaje, které vzniknou zaměstnanci při

  • pracovní cestě,
  • cestě mimo pravidelné pracoviště,
  • mimořádné cestě v souvislosti s výkonem práce mimo rozvrh směn v místě výkonu práce nebo pravidelného pracoviště,
  • přeložení,
  • dočasném přidělení,
  • přijetí do zaměstnání v pracovním poměru,
  • výkonu práce v zahraničí.

Část sedmá zákoníku práce, která upravuje poskytování cestovních náhrad je rozčleněna do čtyř hlav. Hlava I.IV. je společná pro všechny zaměstnavatele, podle hlavy II. postupují všichni zaměstnavatelé, kteří nepostupují podle hlavy III. V praxi se jedná o tzv. zaměstnavatele podnikatelské sféry na rozdíl od zaměstnavatelů nepodnikatelské sféry, kteří jsou taxativně vyjmenováni v § 109 odst. 3 ZP. Minimální práva na cestovní náhrady jsou samozřejmě pro všechny zaměstnance stejná, nicméně odchylky pro zaměstnance zaměstnavatelů uvedených v hlavě III. části sedmé spočívají v odlišném způsobu financování jejich činnosti. Tyto odchylky spočívají zejména v omezených prostředcích těchto zaměstnavatelů na cestovní náhrady, a proto jsou pro ně stanoveny cestovní náhrady buď pevnou sazbou, nebo sazbou v rozpětí.

Zásadně ještě platí, že zaměstnavatel uvedený v § 109 odst. 3 ZP nesmí poskytovat jiné nebo vyšší náhrady. Zaměstnavatelé uvedení v § 109 odst. 3 ZP mají obdobně jako v případě odměňování, kdy mají stanoveny ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem na portál Mzdy pro lidi.

Přihlásit

 

 

 

Proč si pořídit portál Mzdy pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - zaměstnavatele, personalisty, mzdové účetní a ekonomy
 Více než 1 500 aktuálních dokumentů
 40+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu a online chatu
 Pravidelné online rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
3 980 Kč bez DPH (11 Kč / denně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související články

Související příklady z praxe

Související předpisy SZČR

  • 589/1992 Sb. Zákon o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti
  • 262/2006 Sb. Zákoník práce
  • 561/2004 Sb. Školský zákon
  • 236/1995 Sb. Zákon o platu představitelů státní moci, státních orgánů a soudců a poslanců Evr. parlamentu
  • 586/1992 Sb. Zákon o daních z příjmů
  • 592/1992 Sb. Zákon o pojistném na veřejné zdravotní pojištění
  • 62/1994 Sb. Nařízení vlády o poskytování náhrad některých výdajů zaměstnancům rozpočtových a příspěvkových organizací s pravidelným pracovištěm v zahraničí
  • 168/1999 Sb. Zákon o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla
  • 467/2022 Sb. Vyhláška o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad pro rok 2023
  • 341/2023 Sb. Vyhláška o stanovení výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok 2024
  • 398/2023 Sb. Vyhláška o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad pro rok 2024

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.