Správný zaměstnavatel by měl dbát na to, aby jeho zaměstnanci získávali nové znalosti a dovednosti během celé jejich kariéry. Investice do vzdělávání je totiž jedním z klíčových momentů pro správné fungování každé firmy, díky kterému získají dlouhodobě udržitelnou konkurenční výhodu. To, co dělá firmu úspěšnou, není jen její produkt, ale jsou to hlavně spokojení a motivovaní zaměstnanci. A právě proto je vzdělávání zaměstnanců jednou z důležitých součástí personální a podnikové strategie. V článku se dozvíte o vzdělávání zaměstnanců z pohledu zákoníku práce, poodhalí se zákulisí personální strategie a definují se oblasti vzdělávání zaměstnanců. Jádrem článku je pak cyklus vzdělávacího procesu od analýzy potřeb, přes plánování až po realizaci vzdělávání. Na konec je zmíněna ještě jedna důležitá složka vzdělávání zaměstnanců, a tou je motivace ke vzdělávání.
1. Úvod
Vzdělávání zaměstnanců je jednou z důležitých složek řízení lidských zdrojů a každý zaměstnanec se s ním setká minimálně při nástupu do zaměstnání. Je to komplexní proces, který se skládá z přípravy, plánování, realizace i vyhodnocování. A k tomu všemu se využívají různé metody vzdělávání, které lze dělit na základě mnoha kritérií.
Ano, vzdělávání zaměstnanců je drahé a nákladné. Mnoho firem však zatím vidí pouze tyto náklady, už ale nevidí, jaké efekty tato investice firmě přináší. Jak uvádí Vodák, kromě toho, že dochází ke zvyšování schopností, dovedností a vědomostí zaměstnanců, také se zvyšuje produktivita práce i konkurenceschopnost celé firmy. Jenže to neznamená, že když dám zaměstnancům patřičné školení nebo nějaký kurz, který zvýší jejich kvalifikaci, že automaticky dojde ke zvýšení konkurenceschopnosti. Tureckiová uvádí, že k tomu je potřeba změna myšlení, chování i pracovních návyků zaměstnanců. Toho lze dosáhnout například motivováním zaměstnanců k vynakládání úsilí na získání nových znalostí, možností zúčastnit se podnikového vzdělávání a hlavně možností tyto nově naučené dovednosti a znalosti uplatnit v praxi. Bylo by totiž kontraproduktivní, kdybychom zaměstnance poslali například na jazykový kurz angličtiny, ale nedali mu příležitost tyto nové znalosti využít v praxi.
2. Vzdělávání zaměstnanců z pohledu zákoníku práce
Odborným rozvojem zaměstnanců se také zabývá zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v hlavě II. § 227 říká, že za odborný rozvoj zaměstnanců se považuje zaškolení a zaučení, odborná praxe absolventů škol, prohlubování a zvyšování kvalifikace.
Jestliže zaměstnanec vstupuje do zaměstnání a nemá potřebnou kvalifikaci, je zaměstnavatel povinen tohoto zaměstnance zaškolit nebo zaučit. To je právě doba, kdy se zaměstnanec ve firmě poprvé setká se vzděláváním.
Z pohledu dlouhodobého procesu vzdělávání zaměstnanců je však zajímavější § 230 a další. Tyto paragrafy se totiž zabývají prohlubováním a zvyšováním kvalifikace zaměstnanců.
2.1 Prohlubování kvalifikace
§ 230 definuje prohlubování kvalifikace takto:
Prohlubováním kvalifikace se rozumí její průběžné doplňování, kterým se nemění její podstata a které umožňuje zaměstnanci výkon sjednané práce; za prohlubování kvalifikace se považuje též její udržování a obnovování.
Zaměstnanec je povinen prohlubovat si svoji kvalifikaci k výkonu sjednané práce. Zaměstnavatel je oprávněn uložit zaměstnanci účast na školení a studiu, nebo jiných formách přípravy k prohloubení jeho kvalifikace, popřípadě na zaměstnanci požadovat, aby prohlubování kvalifikace absolvoval i u jiné právnické nebo fyzické osoby.
Účast na školení nebo jiných formách přípravy anebo studiu za účelem prohloubení kvalifikace se považuje za výkon práce, za který přísluší zaměstnanci mzda nebo plat.
Náklady vynaložené na prohlubování kvalifikace je povinen hradit zaměstnavatel. Požaduje-li zaměstnanec, aby mohl absolvovat prohlubování kvalifikace ve finančně náročnější formě, může se na nákladech prohlubování kvalifikace podílet.
2.2 Zvyšování kvalifikace
Zvyšováním kvalifikace se zabývá § 231, který říká: „Zvýšením kvalifikace se rozumí změna hodnoty kvalifikace; zvýšením kvalifikace je též její získání nebo rozšíření. Zvyšováním kvalifikace je studium, vzdělávání, školení, nebo jiná forma přípravy k dosažení vyššího stupně vzdělání, jestliže jsou v souladu s potřebou zaměstnavatele.“
Z výše uvedených citací je patrné, že zaměstnanec je povinen si svoji kvalifikaci prohlubovat a zaměstnavatel je povinen tyto náklady na prohlubování kvalifikace hradit. Prohlubování kvalifikace v podstatě znamená jít do hloubky svých znalosti a dovednosti v daném oboru. Naopak zvyšování kvalifikace znamená rozšiřovat svoje znalosti a dovednosti.
Příklad č. 1:
Prohlubování a zvyšování kvalifikace
Zaměstnanec nastoupil do zaměstnání a ve svém životopisu uvedl, že ovládá angličtinu a němčinu. Jeho náplní práce byla každodenní komunikace s obchodními partnery. Jednání probíhala v anglickém jazyce. Vzhledem k tomu, že byl jediný zaměstnanec, který ovládá i němčinu, byl pověřen také komunikací s německými partnery. Zaměstnavatel se proto rozhodl, že zajistí svému zaměstnanci dodatečný kurz německé konverzace s rodilým mluvčím. V ...
Související předpisy SZČR