ÚVODEM
V roce 2023 jsme jako zaměstnavatelé opravdu žili všichni ve velkém napětí. Vzhledem k informacím z Vlády na počátku roku, že ozdravný balíček povede ke stabilizaci veřejných rozpočtů, jsme si asi nikdo nedokázal představit, jak dalece taková stabilizace zasáhne odměňování zaměstnanců, a to nejen v oblasti odměňování mzdou, ale i platem.
Většina z nás, kteří se touto agendou zabýváme, jsme si asi dokázali představit znovuobnovení superhrubé mzdy na omezenou dobu nebo samotné zvýšení daně ze závislé činnosti z 15 % například na 19 % nebo 20 %. Považovali jsme to za jednoduché a chápali jsme nutnost provést rychlé a účelné změny.
Návrh zákona o konsolidaci veřejných rozpočtů měl číslo sněmovního tisku 488. Již od prvního zveřejnění od konce května 2023 nám činil návrh změn opravdu velké starosti a sledovali jsme vývoj s napětím. Schválený ozdravný balíček podepsal prezident 22. 11. 2023 a ve Sbírce zákonů byl publikován pod č. 349/2023 Sb.
Níže si postupně uvedeme, jak nás schválené změny ovlivní, a to nejen zaměstnavatele (plátce), ale také hlavně zaměstnance (poplatníky) samotné.
Většina ustanovení je účinná od 1. 1. 2024 - až na některé výjimky s posunutou účinností jako např. změny v oblasti dohod o provedení práce od 1. 7. 2024.
1. PRACOVNĚ PRÁVNÍ VZTAH, KTERÝ JE POJIŠTĚNÝM VZTAHEM - ZVÝŠENÍ ODVODU POJISTNÉHO NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ ZA ZAMĚSTNANCE
V souladu s § 7 odst. 1 písm. c) zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti odvod pojistného u zaměstnance bude prováděn ve výši 7,1 % z vyměřovacího základu, z toho 0,6 % na nemocenské pojištění a 6,5 % na důchodové pojištění. To znamená, že z každé jedné tisícikoruny bude zaměstnanci sraženo o 6 Kč více než dosud.
Nově se opětovně zavádí spoluúčast zaměstnance na nemocenském pojištění, která v minulosti byla zrušena.
2. ZMĚNY OD 1. 1. 2024 - ZÁKON O DANÍCH Z PŘÍJMŮ
2.1. Dopad na poplatníka (měsíční charakter) – studující zaměstnanec
Od 1. 1. 2024 dochází ke zrušení slevy na studenta. V ročním zúčtování daně se naposledy přihlédne ke slevě na studenta za rok 2023 (měsíční uplatnění slevy – naposledy za prosinec 2023).
Potvrzení o studiu a pracující student
Potvrzení o studiu zaměstnavatel ovšem bude nadále požadovat od studujících zaměstnanců, a to z důvodu doložení statutu osoby, za které platí pojistné stát v oblasti zdravotního pojištění.
Potvrzení o studiu budou rovněž požadovat zaměstnavatelé, kteří uplatňují slevu 5 % na pojistném na sociální zabezpečení u kratších úvazků (pracovní poměr nebo služební poměr). Zaměstnanec připravující se studiem na budoucí povolání je jednou z kategorií osob, u kterých je možné slevu na pojistném uplatňovat.
2.2. Roční charakter změn a dopad na poplatníka z pohledu zákona o daních z příjmů
Od 1. 1. 2024 je zrušena sleva za umístění dítěte v předškolním zařízení [dle původního § 35ba odst. 1 písm. g) zákona o daních z příjmů (dále „ZDP“)]. Plátce bude tuto slevu naposledy uplatňovat v ročním zúčtování daně za rok 2023 ve vazbě na platnou minimální mzdu k 1. 1. 2023 (max. ve výši 17 300 Kč).
Dochází k omezení daňové slevy na manžela/manželku. Ustanovení § 35bb odst. 2 a 3 ZDP od 1. 1. 2024 stanoví:
(2) Slevu na manžela lze uplatnit pouze tehdy, pokud
a) poplatník žije ve společně hospodařící domácnosti s manželem a vyživovaným dítětem poplatníka, které nedovršilo věku 3 let, a
b) manžel poplatníka nemá vlastní příjem přesahující za zdaňovací období 68 000 Kč.
(3) Pro účely slevy na manžela se za vyživované dítě poplatníka nepovažuje vlastní vnuk nebo vnuk druhého z manželů, není-li v péči těchto osob, která nahrazuje péči rodičů.
Z důvodové zprávy vyplývá, že tato konkrétní úprava byla zvolena jako záměr, aby se rodiče včas vraceli zpět do práce po dovršení věku tří let dítěte. Od počátku návrhu omezení této slevy je nasnadě otázka, proč ovšem další velmi funkční podporu pro návrat rodiče do práce (poplatníka zaměstnance) po dovršení tří let věku dítěte byla nejdříve navržena ke zrušení a nyní se nám dostává do limitu 50 % průměrné mzdy v souladu s § 6 odst. 9 písm. d) ZDP (školkovné - viz dále kap. 2.4.2.).
Zrušuje se rovněž snížení základu daně dle § 15 odst. 7 a 8 ZDP, což znamená:
- zrušení uplatnění zaplacených členských příspěvků odborové organizaci,
- zrušení odpočtu úhrad za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání.
Plátce tyto položky, které se týkají snížení základu daně v souladu s § 15 odst. 7 a 8 ZDP, uplatní naposledy ve zpracování ročního zúčtování daně za rok 2023.
Sazba daně z příjmů fyzických osob činí 15 % a 23 %, přičemž:
- tzv. klouzavá progrese je od 1. 1. 2024 vázána na 36násobek průměrné mzdy (do konce roku 2023 to byl 48násobek průměrné mzdy),
- tzn. pro rok 2024 se sazba daně 23 % uplatní pro část základu daně přesahující 1 582 812 Kč/rok, měsíčně 131 901 Kč (do konce roku 2023 161 296 Kč).
U příjmů plynoucích ze zaměstnání se daleko více zaměstnanců bude dostávat přes daný měsíční limit, a to například při výplatě ročních odměn nebo jiných odměn, které jsou ve vyšších částkách (např. i poskytnutí odstupného).
Progresivní daňová sazba se vztahuje jak na příjmy plynoucí ze zaměstnání, tak na ty, které jsou získány z podnikání či z nájmu nebo které jsou jinými příjmy.
2.3. Používání služebního vozidla k soukromým účelům
V ustanovení § 6 odst. 6 ZDP od 1. 1. 2024 přibývá další sazba, na kterou jsou navázána bezemisní vozidla.
Zaměstnavatel v takovém případě bude používat u zaměstnance v zúčtování pro navýšení základu daně a vyměřovacích základů pojistného 0,25 % vstupní ceny vozidla:
(6) Poskytuje-li zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně silniční motorové vozidlo k používání pro služební i soukromé účely, považuje se za příjem zaměstnance částka ve výši určeného procenta vstupní ceny tohoto vozidla za každý i započatý kalendářní měsíc poskytnutí vozidla. Jde-li o silniční motorové vozidlo najaté nebo pořízené na finanční leasing, vychází se ze vstupní ceny tohoto vozidla u původního vlastníka, a to i v případě, že dojde k následné koupi vozidla. Pokud ve vstupní ceně není zahrnuta daň z přidané hodnoty, pro účely tohoto ustanovení se o tuto daň zvýší. Je-li částka, která se posuzuje jako příjem zaměstnance za každý i započatý kalendářní měsíc poskytnutí silničního motorového vozidla, nižší než 1 000 Kč, považuje se za příjem zaměstnance částka ve výši 1 000 Kč. Poskytne-li zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně v průběhu kalendářního měsíce postupně za sebou více silničních motorových vozidel k používání pro služební i soukromé účely, považuje se za příjem zaměstnance částka ve výši určeného procenta z nejvyšší vstupní ceny silničního motorového vozidla. Poskytne-li zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně pro služební i soukromé účely v průběhu kalendářního měsíce více silničních motorových vozidel současně, považuje se za příjem zaměstnance úhrn částek odpovídajících výši určeného procenta vstupní ceny každého současně poskytnutého vozidla. Určeným procentem se pro účely tohoto ustanovení rozumí
a) 0,25 %, jedná-li se o bezemisní vozidlo,
b) 0,5 %, jedná-li se o nízkoemisní vozidlo,
c) 1 %, jedná-li se o silniční motorové vozidlo, které není nízkoemisním ani bezemisním ...