Jak motivovat zaměstnance: Nástroje a strategie pro zaměstnavatele

Co mohou zaměstnavatelé dělat, aby získali nové zaměstnance a zároveň si udrželi ty stávající?

Datum publikace:06.11.2024
Autor:Ing. Bc. et Bc. Eva Blechová
Právní stav od:01.01.2024

Česká republika má dlouhodobě nejnižší nezaměstnanost v Evropské unii, dle výsledků Českého statistického úřadu je to 2,6 %. To je velmi málo a v praxi se to projevuje zejména nedostatkem pracovních sil, konkrétně chybí specialisté. Co tedy mohou zaměstnavatelé dělat, aby získali nové zaměstnance a zároveň si udrželi ty stávající? Dobrou odpovědí by jim mohly být konkrétní nástroje a strategie, které mohou zaměstnavatelé využívat k motivaci svých zaměstnanců, jako jsou například různé benefity, kariérní růst, ale také flexibilní pracovní podmínky a v neposlední řadě také ocenění jejich práce a pozitivní pracovní prostředí.

Dříve stačilo, že zaměstnavatelé nabízeli stabilní práci a slušný plat. Dnes to nestačí. Musí se stále více zaměřovat na to, aby byli pro své stálé i potencionální zaměstnance atraktivní, a proto s rostoucí konkurencí na trhu práce musí nabídnout něco navíc. Motivace zaměstnanců vychází z kombinace různých manažerských nástrojů a strategií, které mají jediný cíl. Získat a dlouhodobě udržet kvalitní zaměstnance. Přestože je na trhu nedostatek pracovních sil, z průzkumu společnosti ManpowerGroup o udržení zaměstnanců ve firmách vyplynulo překvapivé zjištění, a sice že vyjednávací síla je stále ještě na straně zaměstnavatelů. „Firmy sice musí v některých případech dělat těžké ústupky, aby přilákaly nebo udržely zaměstnance v klíčových rolích, v celkovém pohledu ale v aktuální situaci na trhu práce cítí, že mají ve vyjednávání navrch. Roste sice poptávka po kvalifikovaných specialistech na IT, strojírenství, finance a back office, v ekonomice ale klesá počet zaměstnanců na méně kvalifikovaných pozicích v administrativě, výrobě a manuálních zaměstnáních. 27 % zaměstnavatelů má pocit, že zaměstnanci mají ve vyjednávání převahu, což je poměrně vysoké číslo,“ uvádí Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká republika.

Finanční motivace vs. nefinanční benefity

Tím něčím navíc, čímž zaměstnavatelé motivují zaměstnance kromě mzdy, jsou benefity. Zde je důležité zmínit, že je důležitá motivovanost zaměstnance. Právě oni se totiž rozhodují, zda si vyberou zaměstnavatele, který jim nabídne vyšší mzdu, ale třeba méně benefitů, nebo mzdu o něco nižší, kterou ale vykompenzují zajímavé a atraktivní benefity. Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred Česká republika se v našem podcastu zmínila, že v příštím roce bude tvořit 25 % zaměstnanců ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem na portál Mzdy pro lidi.

Přihlásit

 

 

 

Proč si pořídit portál Mzdy pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - zaměstnavatele, personalisty, mzdové účetní a ekonomy
 Více než 1 500 aktuálních dokumentů
 40+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu a online chatu
 Pravidelné online rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
3 980 Kč bez DPH (11 Kč / denně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související články

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.