Zaměstnanci jsou nejdůležitější složkou úspěšného podniku. Jsou to právě oni, kdo dokážou s pomocí znalostí know-how vytvořit z jednotlivých položek materiálu konečné výrobky. Jsou to právě oni, kdo pomáhají prodávat zboží, získávat nové zákazníky, dělat dobrou image firmy a v posledním kroku jsou to právě oni, kdo jsou v každodenním kontaktu se zákazníky. Zaměstnavatelé by tedy měli klást důraz na jejich spokojenost, protože spokojený zaměstnanec přivádí i spokojené zákazníky. Právě ke zjišťování spokojenosti, ale nejen jí slouží zaměstnanecké průzkumy, které odhalí silné a slabé stránky v personální politice.
Na začátek je nutné zmínit, že manažera firmy by měly zajímat tři hlavní klíčové oblasti, a sice angažovanost zaměstnanců, spokojenost zákazníků a finanční situace podniku. Ke zjištění finanční situace podniku existují – a manažeři je hojně využívají – různé komplexní finanční analýzy. Je to jedna z oblastí, které se manažeři věnují snad nejčastěji a nejvíc dopodrobna. Marketingové analýzy se zase zaměřují na cílovou skupinu, vnímání značky u zákazníků apod.
Personální politika je v rukou HR specialistů, ale z celkového pohledu na analýzy a průzkumy, které firma realizuje, se zdá, že právě zaměstnaneckým analýzám a průzkumům se manažeři věnují v porovnání s ostatními oblastmi nejméně. Přitom právě takové průzkumy, popřípadě anonymní dotazníky by měl zaměstnavatel dělat pravidelně, ideálně jednou ročně. Aby měly ale smysl, musí mít zaměstnavatel zájem o názory zaměstnanců a rovněž musí mít chuť věci měnit. Bez těchto dvou důležitých aspektů jsou zaměstnanecké průzkumy zbytečné.
Jak uvádí Jack Welch, bývalý výkonný ředitel General Electric, ve své knize O byznysu a kariéřeWELCH, Jack a Suzy WELCH. O byznysu a kariéře a jak v nich vítězit. Přeložila Ivana SÝKOROVÁ. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5825-1.: „Nejsmysluplnější průzkumy zkoumají, jak zaměstnanci vnímají strategické směřování společnosti a kvalitu profesních příležitostí“. Welch doporučuje zaměřit se na otázky typu: „Máte pocit, že společnosti na vás záleží a že jste dostali příležitosti k růstu? Máte pocit, že vaše každodenní práce souvisí s tím, co lídři společnosti prezentují ve svých projevech a ve výroční zprávě?“.
Je třeba, aby zaměstnavatelé o své zaměstnance pečovali, starali se o jejich pohodlí a spokojenost, jinak zaměstnanci odejdou do jiného zaměstnání. A to si v současné době, kdy je situace na trhu práce taková, že se mnohem obtížněji hledají kvalifikovaní a kvalitní zaměstnanci, zaměstnavatelé nemohou dovolit. O pracovní vztah je potřeba pečovat stejně jako o ten partnerský. Zaměstnavatelé však mají tu výhodu, že oproti partnerskému vztahu mohou využít různých nástrojů k tomu, aby zjistili, jak na tom jejich zaměstnanci v tomto vztahu jsou. Jedněmi z těchto nástrojů jsou právě různé průzkumy, kterých se ale mnoho zaměstnavatelů obává. Možná je to strach čelit realitě, ale výsledky průzkumů, ať už jsou pozitivní nebo negativní, naopak pomohou danou situaci lépe poznat, pochopit a díky tomu se reálně ...