Komunikace se správce daně může být složitá, protože běžný poplatník nemá obvykle komplexní znalosti v oblasti správy daní. Základní legislativní normou, ze které se musí vycházet, je zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen daňový řád).
V rámci tohoto seriálu procházíme daňový řád s tím, že u vybraných ustanovení se pokusíme naznačit nezávislé vzory písemností, které se k dané pasáži zákona vztahují a které by mohly být názornou ukázkou, jak by mohla například vypadat korespondence v podobě žádostí, udělení plné moci, opravného prostředku, sdělení, oznámení, návrhu či podnětu.
Je nezbytné však důrazně upozornit na skutečnost, že nezávazné vzory korespondence by měly sloužit pouze pro případnou inspiraci čtenářů v okamžiku, pokud by stáli před nutností se správcem daně v dané oblasti komunikovat. Předkládané vzory je tedy nezbytné brát pouze jako informativní. Případně uvedené hodnoty, uvedená jména a údaje o osobách a obchodních korporacích jsou smyšlená a jakákoli případná shodnost nebo podobnost se skutečnými osobami a firmami je ryze náhodná. To platí i pro řazení a návaznosti jednotlivých uvedených vzorů, které se v mnoha případech vzájemně eliminují či protiřečí. I za výběrem adresáta (Finanční úřad pro Královéhradecký kraj a Územní pracoviště v Hradci Králové) není žádný vedlejší úmysl.
V dnešním článku se zaměříme na obecná ustanovení o placení daní (pohybujeme se v daňovém řádu, konkrétně v § 149–160). Ustanovení daňového řízení řeší například:
- předmět evidence daní,
- vedení osobních daňových účtů,
- zveřejnění přehledu druhů daní a jejich částí,
- evidování údajů na osobních daňových účtech na základě předpisných, odpisných, platebních a opravných dokladů,
- odsouhlasení správnosti evidence osobních daňových účtů správcem daně,
- roční uzavření záznamů,
- debetní a kreditní stranu osobních daňových účtů z hlediska evidence,
- oddělenou část osobního daňového účtu pro evidenci nedobytných nedoplatků,
- osobní depozitní účet,
- potvrzení o stavu osobního daňového účtu,
- pořadí úhrady daně,
- nedoplatek, jeho uhrazení, vyrozumění o následcích spojených s jeho neuhrazením, marné uplynutí lhůty,
- přeplatek,
- použití přeplatku na úhradu nedoplatku na jiném osobním daňovém účtu,
- použití přeplatku na úhradu nedoplatku u jiného správce daně,
- použití vratitelného přeplatku na žádost subjektu,
- vrácení vratitelného přeplatku,
- posečkání úhrady daně (popřípadě rozložení úhrady na splátky) na žádost subjektu nebo z úřední moci povoluje správce v případech, kdy by:
- neprodlená úhrada znamenala pro subjekt vážnou újmu,
- byla ohrožena výživa subjektu nebo výživa odkázaných osob,
- neprodlená úhrada vedla k zániku podnikání subjektu a zároveň byl výnos z ukončení podnikání nižší než vytvořená daň v příštím období,
- nebylo možné vybrat daň najednou,
- bylo důvodné očekávat částečný nebo úplný zánik povinnosti uhradit daň,
- další podmínky a okolnosti vyhovění žádosti o posečkání,
- odpis nedoplatku pro neodbytnost,
- námitku proti úkonu správce, výjimky,
- lhůtu pro placení daně,
- …
A nyní již k vybraným částem podrobněji.
Evidence daní
Předmětem evidence daní, kterou vede správce daně, je zaznamenávání vzniku, stanovení, splnění, popřípadě jiného zániku daňových povinností, a z toho vyplývajících přeplatků, nedoplatků a ...
Související předpisy SZČR