Prodlužování lhůt v daňové oblasti

Daňové zákony určují poplatníkům řadu lhůt, jejichž nedodržení může být spojeno s citelnými sankcemi či dalšími nevratnými následky.

Datum publikace:22.01.2025
Autor:Ing. Zdeněk Burda
Právní stav od:01.01.2025

Daňové zákony určují poplatníkům řadu lhůt, jejichž nedodržení může být spojeno s citelnými sankcemi či dalšími nevratnými následky. V dnešním příspěvku se budeme zabývat možnostmi, jak dosáhnout prodloužení lhůt.

I. Druhy lhůt

Základní členění lhůt při správě daní:

  1. lhůty zákonné
  2. lhůty „správcovské“

I.1 Zákonné lhůty a jejich prodlužování

Zákonné lhůty bývají stanoveny konkrétně v příslušném právním předpisu, nejčastěji v daňovém řádu (zákon č. 280/2009 Sb. v platném znění). U některých pak není možné lhůtu prodloužit.

Poznámka:

V dalším textu se u daňových přiznání, vyúčtování a hlášení soustřeďujeme pouze na hlavní, nejběžnější případy, nerozebíráme do detailů případy specifické. Daňový řád i další předpisy totiž upravují řadu lhůt pro speciální případy (např. lhůty související s úpadkem daňového subjektu, jeho úmrtím, řízením o pozůstalosti likvidací apod.).

I.1.1 Daňová přiznání

Bližší údaje k zákonným lhůtám jejich podávání najdeme v § 136 daňového řádu.

1. Je-li zdaňovací období kratší než 1 rok, podává se daňové přiznání do 25 dnů po uplynutí zdaňovacího období. Tuto lhůtu nelze prodloužit.

Příklad č. 1:

Daňové přiznání k dani z přidané hodnoty je nutno podat v případě měsíčního plátcovství do 25. dne následujícího měsíce (tedy např. za leden do 25. února), v případě čtvrtletního plátcovství pak do 25. dne měsíce následujícího po skončení čtvrtletí (tedy např. za první čtvrtletí do 25. dubna). Lhůtu pro podání přiznání nelze prodloužit.

V jiných případech zákonných lhůt pak pravidla pro jejich prodloužení včetně délky prodloužení definuje přímo zákon, opět nejčastěji daňový řád, opět v § 136.

2. „Daňové přiznání u daní vyměřovaných za zdaňovací období, které činí nejméně 12 měsíců, se podává nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období.

Tato lhůta se prodlužuje na

  1. 4 měsíce po uplynutí zdaňovacího období, pokud daňové přiznání nebylo podáno nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období a následně bylo daňové přiznání podáno elektronicky, nebo
  2. 6 měsíců po uplynutí zdaňovacího období, pokud
  1. daňový subjekt má zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, nebo
  2. daňové přiznání nebylo podáno nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období a následně daňové přiznání podal poradce.“
Příklad č. 2:

Daň z příjmů má zdaňovací období 12 měsíců, nejčastěji kalendářní rok. Termín pro podání daňového přiznání za uplynulý rok je tak u daně z příjmů do 1. dubna roku následujícího. Pokud je přiznání před tímto datem podáno, platí zmíněná lhůta 1. dubna, a to i v případě, že je podáno elektronicky nebo daňovým poradcem na základě plné moci.

Příklad č. 3:

Firma AAA, a. s., má povinnost mít ověřenou účetní závěrku auditorem. V takovém případě pro ni neplatí lhůta 1. duben, ale má ze zákona prodlouženou lhůtu pro podání daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob do 1. července. Pokud nevzniknou správci daně pochybnosti, bude daň k 1. červenci také vyměřena, a to i v případě, kdyby např. přiznání podala již březnu.

Příklad č. 4:

Firma BBB, s. r. o., nemá povinnost auditu. Najala si daňového poradce, který za ni podal na základě plné moci daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob 15. března. V takovém případě je lhůta pro podání daňového přiznání do 1. dubna, k tomuto datu bude daň také vyměřena (pokud nebude správce daně mít nějaké pochybnosti). Neplatí tedy prodloužená lhůta do 1. července.

Příklad č. 5:

Firma CCC, s. r. o., nemá povinnost auditu. Najala si daňového poradce, který za ni podal na základě plné moci daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob 16. června. V takovém případě je lhůta pro podání daňového přiznání do 1. července, k tomuto datu bude daň také vyměřena (pokud nebude správce daně mít nějaké pochybnosti). Oproti minulosti již není potřeba, aby byla plná moc pro daňového poradce uložena na finančním úřadě do 1. dubna, postačí ji na finanční úřad zaslat spolu s daňovým přiznáním.

Příklad č. 6:

Firma DDD, s. r. o., nemá povinnost auditu. Najala si daňového poradce, který za ni podal na základě plné moci daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob 20. dubna. V takovém případě je lhůta pro podání daňového přiznání do 1. července, k tomuto datu bude daň také vyměřena (pokud nebude správce daně mít nějaké pochybnosti). Ani v tomto případě není potřeba, aby byla plná moc pro daňového poradce uložena na finančním úřadě do 1. dubna, postačí ji na finanční úřad zaslat spolu s daňovým přiznáním.

Příklad č. 7:

Firma EEE, s. r. o., nemá povinnost auditu. Nevyužila služeb daňového poradce a podala daňové přiznání elektronicky 20. března. V takovém případě je lhůta pro podání daňového přiznání do 1. dubna, k tomuto datu bude daň také vyměřena (pokud nebude správce daně mít nějaké pochybnosti).

Příklad č. 8:

Firma FFF, s. r. o., nemá povinnost auditu. Nevyužila služeb daňového poradce a podala daňové přiznání elektronicky 20. dubna. V takovém případě je lhůta pro podání daňového přiznání do 2. května (1. květen je státní svátek), k tomuto datu bude daň také vyměřena (pokud nebude správce daně mít nějaké pochybnosti).

Poznámka:

Pokud by konec výše uvedených lhůt připadl na sobotu, neděli nebo svátek, lhůta končí vždy až nejbližší následující pracovní den.

3. Daňové přiznání u daní vyměřovaných na zdaňovací období, které činí 12 měsíců, se podává nejpozději do konce prvního měsíce, jímž začíná běh zdaňovacího období.

Daňové přiznání k dani z nemovitostí se podává na daný rok do 31. ledna.

Nedodržení lhůt pro podání daňových přiznání

Ne vždy má nedodržení lhůty okamžitou odezvu ve formě sankcí. V předcházejícím textu jsme se věnovali zákonným lhůtám pro podání daňového přiznání. V § 250 daňového řádu se dočteme, že pokuta za opožděné tvrzení daně nebude stanovena v případě, že zpoždění s podáním přiznání není delší než 5 pracovních dnů.

Dále je si třeba uvědomit, že výše uvedená tolerance se vztahuje na daňové přiznání, a nikoli např. na kontrolní hlášení k DPH.

Ve lhůtě pro podání daňového přiznání je obvykle nutno daň také uhradit (popř. její doplatek, pokud jsou na daň průběžně placeny zálohy). Ani zde nemá nedodržení přesné lhůty ihned sankční důsledky. Z § 252 daňového řádu vyplývá, že stát toleruje tři dny zpoždění po původní splatnosti daně. Je zde tedy menší tolerance než u pozdního podání daňového přiznání – pouhé tři dny (a zákon nehovoří o pracovních dnech, jako u pokuty za opožděné tvrzení daně, ale o běžných třech dnech, tolerance je zde tedy výrazně nižší).

V praxi pochopitelně může nastat situace, kdy daňový subjekt je schopen včas podat daňové přiznání, nemá však dostatek finančních prostředků na úhradu daně. Tento problém může řešit využitím některé z možností pro prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání (pokud to právní úprava umožňuje – např. i daně z příjmů). Prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání prodlužuje stejným způsobem i lhůtu pro úhradu daně. Tam, kde není využita zmíněná možnost či tam, kde lhůtu pro podání přiznání nelze prodloužit (např. daňová přiznání k dani z přidané hodnoty), je možno požádat správce daně o posečkání úhrady daně nebo o rozložení její úhrady na splátky (§ 156 daňového řádu).

I.1.2 Hlášení a vyúčtování

Tuto problematiku obecně upravuje § 137 daňového řádu.

Daňová hlášení

Hlášení se podává do 20 dnů po uplynutí měsíce, v němž vznikla plátci daně povinnost, která je předmětem hlášení. Pokud je s hlášením spojena i povinnost odvést daň, je daň splatná v poslední den lhůty stanovené pro podání hlášení.

Zde však musíme brát ohled na různé právní úpravy z různých zákonů. Doposud jsme totiž rozebírali lhůty a sankce vyplývající z daňového řádu, což je obecný předpis, který se použije, pokud speciální předpis (např. jiný daňový zákon) nemá svou vlastní úpravu.

1. Kontrolní hlášení

V případě kontrolních hlášení u daně z přidané hodnoty jsou pravidla a lhůty pro jeho podávání zakotvena do zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, v platném znění, který se kontrolním hlášením věnuje v § 101c až 101k.

Příklad č. 10:

V § 101e zákona o DPH zjistíme, že kontrolní hlášení je nutno podat za každý kalendářní měsíc do 25 dnů po jeho skončení a tuto lhůtu nelze prodloužit. (Výjimkou jsou fyzické osoby, které pokud by byly čtvrtletními plátci DPH, nemusí podávat kontrolní hlášení měsíčně, ale do 25 dnů po skončení čtvrtletí, ale ani tuto lhůtu nelze prodloužit.)

Pokuty za pozdě podané kontrolní hlášení pak upravuje § 101h a zde není žádná pětidenní tolerance pro podání kontrolního hlášení, jako je tomu např. u pozdě podaných daňových přiznání. Aby však byla situace ještě nepřehlednější, v rámci pokynu finanční správy pro promíjení sankcí se např. odpouští pokuta v případě, že se jedná o první prohřešek v daném roce a plátce DPH kontrolní hlášení podá dříve než k tomu byl správcem daně vyzván.

2. Souhrnná hlášení u DPH

I souhrnná hlášení mají svou speciální úpravu danou zákonem o DPH, takže lhůty v něm uvedené mají přednost před lhůtami z daňového řádu. U souhrnných hlášení stanovuje lhůty pro jejich podání v § 102. Z něj vyplývá nutnost podání tohoto hlášení pro plátce DPH za každý kalendářní měsíc do 25 dnů po skončení kalendářního měsíce. V případě identifikovaných osob pak do 25 dnů po skončení kalendářního měsíce, ve kterém bylo plnění uskutečněno.

Existuje zde i výjimka pro plátce uskutečňující pouze plnění spočívající v poskytnutí služby s místem plnění v jiném členském státě podle § 9 odst. 1 zákona o DPH (s výjimkou poskytnutí služby, které je v jiném členském státě osvobozeno od daně), osobě registrované k dani v jiném členském státě, pokud je povinen přiznat daň příjemce služby, nebo pokud před uskutečněním této služby přijal úplatu, byla-li tato služba ke dni přijetí úplaty známa dostatečně určitě. V takovém případě plátce DPH podává souhrnné hlášení ve lhůtě pro podání daňového přiznání.

Příklad č. 11:

Forma NNN, s. r. o., poskytuje pouze výše uvedená plnění a je:

  1. měsíční plátce DPH,
  2. čtvrtletní plátce DPH.

V případě dle bodu a) podává souhrnné hlášení ve stejné lhůtě jako měsíční daňové přiznání, tedy do 25. dne následujícího měsíce.

V případě bodu b) bude podávat souhrnné hlášení nikoli měsíčně, ale po skončení čtvrtletí do 25. dne následujícího po skončení čtvrtletí.

Pokud by však plátce DPH, na kterého se dle výše uvedených pravidel vztahovala možnost podávat souhrnné hlášení čtvrtletně uskutečnil v rámci daného čtvrtletí nějaká další plnění podléhající povinnosti podat souhrnné hlášení, která je nutno vykazovat měsíčně (např. dodal zboží z tuzemska do jiného členského státu EU osobě registrované k DPH v jiném členském státě EU), pak ztrácí možnost podávat souhrnné hlášení čtvrtletně a musí ho podat již za měsíc, ve kterém uskutečnil takové plnění i za další měsíce, kdy taková plnění nastala až do konce kalendářního roku.

3. Kombinace pravidel zákona o DPH a daňového řádu v případě kontrolních hlášení a souhrnných hlášení u DPH

Z hlediska náplně tohoto textu nás bude zajímat, zda jdou lhůty pro podání kontrolních hlášení a souhrnných hlášení prodloužit.

U kontrolních hlášení zákon o DPH přímo v § 101e stanoví, že lhůty pro jejich podání nelze prodloužit. Zde je tedy situace jasná a není třeba řešit úpravu z daňového řádu.

U souhrnných hlášení však zákon o DPH žádné pravidlo o prodloužení či neprodloužení lhůty pro jeho podání neobsahuje. Díky tomu je nutno aplikovat „obecná“ pravidla z daňového řádu, která v §137 hovoří o tom, že lhůtu pro podání hlášení nelze prodloužit.

Daňová vyúčtování

Tuto oblast obecně upravuje § 137 daňového řádu

Vyúčtování se podává do 3 měsíců po uplynutí kalendářního roku. Pokud je s vyúčtováním spojena i povinnost odvést daň, je daň splatná v poslední den lhůty stanovené pro podání vyúčtování.

I zde však musíme mít na paměti, že daňový řád obsahuje pouze obecnou úpravu, před kterou má přednost úprava z jiných daňových zákonů.

1. Vyúčtování daně ze závislé činnosti vybírané formou záloh

V § 38j zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění je uvedena pro plátce daně (zaměstnavatele), který ve zdaňovacím období zúčtoval nebo vyplatil příjmy ze závislé činnosti, povinnost podat svému místně příslušnému správci daně vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti vybírané srážkou formou záloh (dále jen „vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti“).

Na rozdíl od daňového řádu, který stanovuje pro vyúčtování obecnou tříměsíční lhůtu, zákon o daních z příjmů pro případ tohoto vyúčtování nařizuje lhůtu kratší, tedy do dvou měsíců po uplynutí kalendářního roku.

Pokud plátce daně podá toto vyúčtování elektronicky, je lhůta pro podání do 20. března po uplynutí kalendářního roku.

Z hlediska náplně tohoto článku je rozhodující, že zákon o daních z příjmů přímo v tomto ustanovení uvádí: „Lhůtu pro podání vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti nelze prodloužit“.

2. Vyúčtování daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z příjmů fyzických nebo právnických osob

Se srážkovou daní se setkáme zejména v případě zdaňování příjmů z většiny dohod o provedení práce či u srážkové daně z dividend nebo podílů na zisku. Zde zákon o daních z příjmů speciální úpravu pro lhůtu jejich podání neobsahuje, proto se uplatní obecná úprava z § 137 daňového řádu. Vyúčtování srážkové daně se tedy podává do 3 měsíců po uplynutí kalendářního roku a tuto lhůtu nelze prodloužit.

I.2 Lhůty „správcovské“

Za správcovské lhůty označujeme takové, jejichž délka není přesně stanovena zákonem, ale určí je správce daně. V některých případech může dojít ke kombinaci, kdy základní lhůta je určena zákonem, ale umožňuje prodloužení, o kterém rozhoduje správce daně.

Pravidla pro prodlužování lhůt nalezneme v § 36 daňového řádu.

Kdy správce daně povolí prodloužení lhůty?

Správce daně povolí ze závažného důvodu na žádost osoby zúčastněné na správě daní prodloužení lhůty stanovené správcem daně, pokud byla žádost o prodloužení lhůty podána před jejím uplynutím; za stejných podmínek lze prodloužit i lhůtu zákonnou, pokud tak stanoví zákon.

Z výše uvedeného plyne, že pro prodloužení zákonných lhůt platí přísnější pravidla než u lhůt „správcovských“. Aby mohla být podle tohoto ustanovení prodloužena zákonná lhůta, pak to musí zákon výslovně umožňovat.

Příklad č. 12:

U lhůt pro podání daňového přiznání k dani z přidané hodnoty, kontrolního hlášení apod. zákon přímo zakazuje ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem na portál Mzdy pro lidi.

Přihlásit

 

 

 

Proč si pořídit portál Mzdy pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - zaměstnavatele, personalisty, mzdové účetní a ekonomy
 Více než 1 500 aktuálních dokumentů
 40+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu a online chatu
 Pravidelné online rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
3 980 Kč bez DPH (11 Kč / denně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související články

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.