Úvod
Finanční plán je důležitou složkou celého souboru podnikových plánů, je výsledkem plánovací činnosti. V tomto příspěvku se nadále věnujeme rozboru tvorby finančního plánu firmy, jehož první, druhá a třetí část byly již uveřejněny v minulých týdnech. V první části jsme objasňovali postup při sestavování finančního plánu a zabývali jsme se bilancí (rozvahou), její skladbou a obsahovou náplní jednotlivých složek. V druhé části jsme se zabývali pokračováním rozboru jednotlivých položek rozvahy a rovněž rozborem cash flow. Ve třetí části jsme se zabývali plánováním výsledovky, tvorbou plánovaného stavu jednotlivých položek. Tuto problematiku jsme rozpracovali pouze zčásti. Nyní se zaměřujeme na dokončení tvorby plánu jednotlivých položek plánované výsledovky včetně sestavení plánu hospodářského výsledku.
Ve třetí části jsme skončili analýzou a sestavením plánu personálních nákladů, které jsou důležité proto, že práce, její ocenění, tzn. mzdy a platy, patří mezi nejdražší nákladové položky. Neméně drahá je však i složka materiálů, surovin či polotovarů.
1. Spotřeba materiálu
Kromě personálních nákladů tvoří materiál ve výrobě nejdůležitější a také drahou složku nákladů. Výrobní materiál je považován za variabilní náklad, neboť s růstem objemu produkce roste jeho spotřeba.
Nejjednodušší přístup k rozdělení materiálu je na materiál:
- přímý čili jednicový a
- nepřímý neboli režijní
ad a) Přímý neboli jednicový materiál
Jednicový materiál vstupuje přímo do vyráběného výrobku dle předepsaného množství (spotřeby). Přímý materiál má pak povahu variabilního nákladu, neboť s růstem objemu vyráběné produkce roste i jeho spotřebovávané množství (většinou přímo úměrně).
ad b) Nepřímý materiál neboli režijní materiál
Režijní materiál nelze považovat za materiál přímý, protože jeho množství pro výrobu určitého výrobku není předepsáno v nějakém konkrétním množství. Buď vstupuje do jednotlivých výrobků v tak malém množství, že jeho jednicové vyčíslení by bylo velmi problematické, nebo se používá v množství podle potřeby, popřípadě je použit opakovaně pro více produktů.
Příklad č. 1:
Režijním materiálem jsou i takové položky, jako jsou ochranné oděvy a pomůcky, kancelářské potřeby. Může se jednat i o pomocný materiál při výrobě, například různé oleje, čisticí prostředky, mazadla na stroje nebo pohonné hmoty apod.
Všem těmto nákladům, jak přímým, tak i režijním, je nutno věnovat při plánování těchto nákladů velkou pozornost, jde o položky, které se často vyznačují plýtváním, nehospodárným využitím, někdy značným odpadem, je jim věnována někdy malá pozornost. Přitom úspory a dobré využití materiálu často představuje značné hodnoty. Jako příklad lze uvést zavedení optické a následné matematické optimalizaci střihů oděvů (zavedením nové technologie založené na digitalizaci bylo dosaženo v oděvních firmách značných úspor).
Snahou každé firmy by mělo být úsilí minimalizovat obecně náklady, a tedy i náklady na materiál. K tomu může být řada přístupů, šetrnější přístup k materiálu bez zbytečného plýtvání, redukce relativně zbytečného materiálu, technické a technologické změny ve výrobě, optimalizace výrobku apod. Vždy je ale třeba pamatovat na to, že žádná úspora nesmí mít negativní dopad na kvalitu produktů, jejich funkčnost nebo bezpečnost.
Příklad č. 2: Úspory jednicového materiálu
Jak jsme zmínili, například zavedením výpočetního systému Markamatic v oděvních firmách bylo dosaženo značné úspory materiálu. Tento výpočetní systém je založen na optickém snímání postavy a matematickém výpočtu rozložení střihů jednotlivých dílů, tzn. jejich položení na látku tak, aby mezi jednotlivými díly nevznikaly příliš velké mezery, které pak tvoří odpad. Výpočetní systém je pak spojen přímo s laserovým výstřihem na mnoha metrech položené látky. Vlivem této technologie bylo dosaženo úspory tak, že z daného kusu látky se vystříhá mnohem více dílců s menším odpadem.
1.1 Plánování spotřeby materiálu
Výchozím podkladem pro plán nákladů na spotřebovaný materiál je plán tržeb, jenž obsahuje údaje o druhu a množství produktu, který se bude v plánovaném příštím období vyrábět a prodávat.
Úspory ve spotřebě materiálu lze vyhledávat například vyhledáváním dodavatele s výhodnějšími cenami, uplatňováním množstevních slev, skont, nahrazením dražšího materiálu levnějším (ovšem bez dopadu na konečnou kvalitu finálního výrobku), hledáním optimálního způsobu logistiky apod.
Příklad č. 3:
Firma plánuje pro následující rok následující produkci:
Tab. č. 1 Plánovaná produkce
|
| Jednotková cena
| Plánované množství
| Celková tržba
|
| Produkt A
| 1 000,- Kč/ks
| 300 ks
| 300 000,- Kč
|
| Produkt B
| 1 500,- Kč/ks
| 500 ks
| 750 000,- Kč
|
| Produkt C
| 2 500,- Kč/ks
| 800 ks
| 2 000 000,- Kč
|
| Produkt D
| 3 000,- Kč/ks
| 1000 ks
| 3 000 000,- Kč
|
| Celkem
|
|
| 6 050 000,- Kč
|
Při plánování spotřeby materiálu je nutno vzít v úvahu, že každý z produktů je jinak náročný na spotřebu materiálu, struktura spotřebovaného materiálu nemusí být stejná a některé materiály mohou být meziročně zdraženy. V praxi je proto třeba provést hlubší analýzu jednotlivých skupin výrobků a uvedené aspekty při plánování zohlednit. V našem zjednodušeném příkladu budeme nyní postupovat tak, že zjistíme podíl nákladů jednotlivých produktů z tržeb a budeme uvažovat meziroční zvýšení cen vstupů o 10 %.
Výsledná tabulka s plánovanými hodnotami materiálu může pak vypadat například takto:
Tab. č. 2 Výsledná plánovaná produkce
|
| % materiálu z ceny
| % navýšení ceny vstupů
| Jednotková cena
| Počet kusů
| Spotřeba materiálu
|
| Produkt A
| 50 %
| 10 %
| 1 000,- Kč/ks
| 300
| 165 000,- Kč
|
| Produkt B
| 55 %
| 10 %
| 1 500,- Kč/ks
| 500
| 453 750,- Kč
|
| Produkt C
| 53 %
| 10 %
| 2 500,- Kč/ks
| 800
| 1 166 000,- Kč
|
| Produkt D
| 50 %
| 10 %
| 3 000,- Kč/ks
| 1 000
| 1 650 000,- Kč
|
| Celkem
|
|
|
|
| 3 434 750,- Kč
|
U produktu A tvoří materiál 50 % ...