Náš malý seriál o zaměstnávání cizinců zakončíme pojednání o zaměstnaneckých kartách. Na toto téma je totiž v praxi mnoho dotazů.
Zaměstnanecká karta
Zaměstnanecká karta představuje základní institut v oblasti zaměstnávání cizinců na území ČR. Historicky byla zaměstnanecká karta do českého právního řádu uvedena novelou zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců (zákon č. 101/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů a další související zákony), v roce 2014. Zavedením zaměstnanecké karty se však některá dosavadní povolení za účelem zaměstnání stala nadbytečnými. Od 24. června 2014 již nejsou vydávána:
- víza k pobytu nad 90 dnů za účelem zaměstnání,
- povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání a
- zelené karty.
Vzhledem ke skutečnosti, že od zavedení zaměstnaneckých karet uplynula dlouhá doba (delší, než na kterou mohly být některé druhy dlouhodobých pobytů vydávány), se tak zaměstnavatelé v praxi již s uvedenými pobyty nesetkají.
V rámci charakteristiky institutu zaměstnanecké karty lze uvést, že se typově jedná o povolení k dlouhodobému pobytu (přesahujícímu 3 měsíce), jehož účelem je zaměstnání. Zaměstnanecká karta má podobu plastové karty s biometrickými prvky. Jelikož se jedná o obecný a výchozí institut, je zaměstnanecká karta určena pro všechny cizince bez rozdílu občanství, vzdělání či druhu vykonávané práce. Jinými slovy, pokud zaměstnavatel rozhodne preferovat zaměstnaneckou kartu v případě potřeby zajistit oprávnění k pobytu a zaměstnání cizince na území ČR, neměl by zvolit špatně (samozřejmě, pokud se na cizince vztahuje některá z výjimek, nemusí být v konkrétním případě zaměstnanecká karta vydávána).
Je nutné zdůraznit, že zaměstnanecká karta ve své základní formě představuje povolení duální, což znamená, že v rámci jediného povolení cizince opravňuje:
- vykonávat práci na území ČR (v rámci pozice či pozic, na kterou byla zaměstnanecká karta vydána),
- současně zde i pobývat a
- specificky pro zaměstnaneckou kartu (v rámci změny zaměstnavatele, změny pracovní pozice, zaměstnání u dalšího zaměstnavatele nebo na další pracovní pozici) pracovat na pracovní pozici, jejíž změna byla oznámena Ministerstvu vnitra ČR nejméně 30 dnů před její účinností.
Vzhledem k existenci výjimek umožňujících cizinci v některých případech volný vstup na trh práce, či naopak požadujících po cizinci získání povolení k zaměstnání, je třeba dodat, že zaměstnaneckou kartu lze vydat v neduální formě, tedy pouze jako povolení k pobytu. Zde je však nutné upozornit, že v těchto případech automaticky neplatí to, že cizinec, na kterého se vztahuje některá z uvedených výjimek, musí mít vždy povolen pobyt ve formě zaměstnanecké karty v neduální formě. Zaměstnanecká karta v neduální formě je těmto cizincům k dispozici spíše tehdy, pokud vedle svého existujícího oprávnění vykonávat práci (ať již v rámci volného přístupu na trh práce, či na základě povolení k zaměstnání) potřebují ještě povolení k pobytu na území ČR. Jinými slovy, pokud je cizinec s volným vstupem na trh práce či vydaným povolením k zaměstnání současně držitelem i dlouhodobého pobytu, nebude již zaměstnaneckou kartu v neduální formě potřebovat.
Žádost o zaměstnaneckou kartu a její náležitosti
Samotná žádost o zaměstnaneckou kartu je k dispozici na webových stránkách Ministerstva vnitra ČR:
Výhodou žádosti o zaměstnaneckou kartu je především skutečnost, že ji lze využít k většině procesů týkajících se zaměstnanecké karty, tedy žádosti o:
- novou zaměstnaneckou kartu,
- prodloužení zaměstnanecké karty,
- neduální zaměstnaneckou kartu v případě, kdy cizinec žádá či již obdržel povolení k zaměstnání,
- neduální zaměstnaneckou kartu v případě, kdy má cizinec volný vstup na trh práce.
Jedinou výjimku v tomto případě představuje oznámení držitele zaměstnanecké karty o změně zaměstnavatele, pracovního zařazení nebo o zaměstnání na další pracovní pozici u stejného nebo dalšího zaměstnavatele, které se provádí v rámci k tomu určeného formuláře.
Náležitosti žádosti o zaměstnaneckou kartu
Zákon o pobytu cizinců výslovně stanoví, které dokumenty musí být předloženy k žádosti o zaměstnaneckou kartu.
Cestovní doklad slouží pouze k ověření údajů uvedených v žádosti a po jejich ověření je cizinci vrácen zastupitelským úřadem ČR či Ministerstvem vnitra ĆR, a to v závislosti na místě podání (žádný z těchto úřadů si cestovní doklad cizince v průběhu řízení o udělení zaměstnanecké karty neponechává). Cestovní doklad se samozřejmě předává v originále, což výslovně stanoví i zákon o pobytu cizinců.
Tento doklad lze předně předložit ve formě nájemní či podnájemní smlouvy, smlouvy o ubytování či smlouvy s obdobným obsahem. V případě podnájemní smlouvy uzavřené s nájemcem bytu je třeba doložit rovněž doklad prokazující existenci nájemní smlouvy mezi vlastníkem nemovitosti a nájemcem, se kterým má cizinec uzavřenou podnájemní smlouvu (nejčastěji současně doložení nájemní smlouvy). Podle vyjádření Ministerstva vnitra ČR však již není třeba dokládat souhlas pronajímatele s uzavřením podnájemní smlouvy. Oproti požadavku na úředně ověřený podpis majitele nemovitosti v případě předkládání potvrzení o zajištění ubytování není úřední ověření podpisů smluvních stran vyžadováno (resp. není zákonnou podmínkou platnosti příslušné smlouvy).
S ohledem na množství údajů, včetně těch osobních, které jsou uváděny ve výše uvedených smlouvách, lze však doporučit použití formuláře Ministerstva vnitra ČR „Potvrzení o zajištění ubytování“, kterým majitel nemovitosti potvrzuje poskytnutí ubytování cizinci. Formulář je velmi jednoduchý, prakticky obsahuje pouze informace o vlastníku nemovitosti, adrese bydliště cizince (která by měla samozřejmě odpovídat adrese uváděné v žádosti o zaměstnaneckou kartu), na jak dlouho je ubytování zajišťováno (potvrzováno) a samozřejmě i identifikační údaje cizince. V případě použití tohoto formuláře je nutné úředně ověřit podpis vlastníka nemovitosti. Formulář je k dispozici na adrese www.mvcr.cz/clanek/doklad-o-ubytovani.aspx (na konci stránky, a to pro fyzickou i právnickou osobu). Pokud potvrzení o zajištění ubytování nepodepisuje přímo vlastník, ale zmocní k podpisu potvrzení jinou osobu, musí být toto zmocnění rovněž doloženo a podpis vlastníka na takové plné moci musí být úředně ověřen.
Jak uvedené smlouvy, tak formulář by měly potvrzovat ubytování po celou dobu pobytu, o kterou cizinec žádá (nejčastěji tedy o 2 roky). Pokud tomu tak není, lze předpokládat, že Ministerstvo vnitra ČR cizince při vydání zaměstnanecké karty vyzve k dodání dalšího dokladu o zajištění ubytování v průběhu jeho pobytu na území ČR.
Dokládá se fotografie pasového formátu odpovídající aktuální podobě cizince.
...