VNITŘNÍ SMĚRNICE K PROVEDENÍ INVENTARIZACE MAJETKU A ZÁVAZKŮ
Označení účetní jednotky: …………………………………
Sídlo:
| IČ:
|
Zpracoval:
| Kontroloval:
|
Platnost:
| Závaznost:
|
Datum vydání:
| Vydává:
|
Nahrazuje:
| Doplňuje:
|
Počet stran:
| Přílohy:
|
ČÁST PRVNÍ
OBECNÁ USTANOVENÍ
Článek I
Základní ustanovení
1. Inventarizace majetku a závazků se provádí v souladu se zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, vyhláškou č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro podnikatele, vyhláškou č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků, a Českými účetními standardy pro podnikatele.
2. Inventarizací se zjišťuje skutečný stav veškerého majetku a závazků a ověřuje se, zda zjištěný skutečný stav odpovídá stavu majetku a závazků v účetnictví a zda nejsou dány důvody pro účtování o položkách podle § 25 odst. 3 zákona č. 563/1991 Sb. (opravné položky, odpisy, rezervy).
Inventarizace je prováděna v těchto krocích:
- zjišťuje se skutečný stav jednotlivých inventarizačních položek (analytických účtů) fyzickou nebo dokladovou inventurou;
- sestavují se inventurní soupisy;
- porovnává se, zda zjištěný stav (dle bodu b) odpovídá stavu účetnímu (dle analytické evidence v účetnictví) a vyčíslují se inventarizační a ostatní rozdíly (normy přirozených úbytků);
- zjišťují se příčiny rozdílů, vypořádávají a zúčtovávají se rozdíly do období, které bylo předmětem inventarizace;
- ověří se vazba jednotlivých analytických účtů na syntetický účet, který je vykazován v účetní závěrce.
3. Inventarizace u veškerého majetku a závazků musí být prokazatelná po dobu 5 let po jejím provedení (§ 25 odst. 3 zákona o účetnictví).
4. Majetek a závazky jsou inventarizovány k okamžiku řádné nebo mimořádné účetní závěrky. Výjimkou jsou následující účty zásob ………………………., které jsou inventarizovány formou průběžné inventarizacePrůběžnou inventarizaci lze provádět v průběhu účetního období pouze u zásob, u nichž se účtuje podle druhů nebo podle míst jejich uložení nebo hmotně odpovědných osob, a u dlouhodobého hmotného movitého majetku, který vzhledem k funkci, jakou plní v účetní jednotce, je v soustavném pohybu a nemá stálé místo, kam náleží. V případě provádění průběžné inventarizace uvede účetní jednotka odkaz na vnitřní předpis, jímž je tato inventarizace v organizaci upravena..
[1]Průběžnou inventarizaci lze provádět v průběhu účetního období pouze u zásob, u nichž se účtuje podle druhů nebo podle míst jejich uložení nebo hmotně odpovědných osob, a u dlouhodobého hmotného movitého majetku, který vzhledem k funkci, jakou plní v účetní jednotce, je v soustavném pohybu a nemá stálé místo, kam náleží. V případě provádění průběžné inventarizace uvede účetní jednotka odkaz na vnitřní předpis, jímž je tato inventarizace v organizaci upravena.
5. Inventura se provádí jako:
- fyzická inventura u hmotného, popř. nehmotného majetku tam, kde je možno zjišťovat skutečný stav majetku ověřením jeho fyzické existence. Fyzická inventura bude probíhat u účtůÚčetní jednotka uvede konkrétně, u jakého majetku bude provádět fyzickou a u jakého majetku dokladovou inventuru.:
………………………………………………………………………………….
Způsob provedení fyzické inventury závisí na charakteru inventarizační položky. Skutečný stav majetku a závazků bude prověřen měřením, vážením, počítáním, pořízením fotodokumentace, statistickými metodami apod.;
- dokladová inventura u pohledávek, popř. u ostatních složek majetku, a závazků, u nichž nelze provést fyzickou inventuru. Základním způsobem zjištění skutečného stavu je při dokladové inventuře ověření podle inventarizačních evidencíInventarizační evidencí u dokladové inventury se rozumí např. kniha pohledávek.. Dokladová inventura bude probíhat u účtů:
………………………………….........................................................................
6. Vzájemné odsouhlasení pohledávek a závazků:
Účetní jednotka stanovuje následující výše ocenění pohledávek a závazků, od které bude prováděno jejich vzájemné odsouhlasení. To se provádí konfirmačními dopisy.
Odsouhlaseny budou pohledávky a závazkyLze stanovit i více kriterií pro odsouhlasení pohledávek a závazků, při stanovení hladiny je však nutno přihlédnout k celkovému objemu pohledávek, závazků a jejich průměrné výši. Hladinu je nutno nastavit tak, aby účetní jednotka nebyla provedením konfirmace nadměrně zatěžována, zároveň však tak, aby bylo odsouhlaseno významné procento pohledávek, případně závazků. , jejichž ocenění převyšuje …… Kč. Podklady pro odsouhlasení budou protistraně odeslány do ……… s termínem vrácení do ……… Akceptace, rozpor nebo nevrácení konfirmace bude uvedeno u příslušných inventarizačních položek. Za odeslání podkladů k odsouhlasení je zodpovědný/á ………………
ČÁST DRUHÁ
PROVEDENÍ INVENTARIZACE A INVENTARIZAČNÍ ČINNOSTI
Článek II
Inventarizační komise[5] a termín inventarizací
1. Za organizaci, řízení a provedení inventarizace majetku a závazků odpovídá Hlavní inventarizační komise (dále jen HIK) v následujícím složení Inventarizační komise je vždy nejméně dvoučlenná, pro případ náhlé nepřítomnosti některého z členů komise v průběhu inventury se doporučuje stanovit vždy inventarizační komisi (komise) vícečlennou tak, aby nejméně dva členové zajistili její bezproblémový průběh.:
Předseda HIK
| Jméno a příjmení
|
Člen HIK
| Jméno a příjmení
|
Člen HIK
| Jméno a příjmení
|
Člen HIK
| Jméno a příjmení
|
Hlavní inventarizační komise ve spolupráci s dílčími inventarizačními komisemi zajišťuje provedení inventarizace, řídí a kontroluje činnosti inventarizačních komisí a sestavuje ...