Vzor vnitřní směrnice k inventarizaci

Vzor vnitřní směrnice k inventarizaci je zpracován podle přílohy k č. j.: MSMT-31465/2012-18.

Datum publikace:03.12.2021
Autor:doc. Ing. Hana Březinová, CSc.
Právní stav od:01.01.2021

VNITŘNÍ SMĚRNICE K PROVEDENÍ INVENTARIZACE MAJETKU A ZÁVAZKŮ

Označení účetní jednotky: …………………………………

Sídlo:

IČ:

Zpracoval:

Kontroloval:

Platnost:

Závaznost:

Datum vydání:

Vydává:

Nahrazuje:

Doplňuje:

Počet stran:

Přílohy:

 

ČÁST PRVNÍ

OBECNÁ USTANOVENÍ

Článek I

Základní ustanovení

1. Inventarizace majetku a závazků se provádí v souladu se zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, vyhláškou č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro podnikatele, vyhláškou č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků, a Českými účetními standardy pro podnikatele.

2. Inventarizací se zjišťuje skutečný stav veškerého majetku a závazků a ověřuje se, zda zjištěný skutečný stav odpovídá stavu majetku a závazků v účetnictví a zda nejsou dány důvody pro účtování o položkách podle § 25 odst. 3 zákona č. 563/1991 Sb. (opravné položky, odpisy, rezervy).

Inventarizace je prováděna v těchto krocích:

  1. zjišťuje se skutečný stav jednotlivých inventarizačních položek (analytických účtů) fyzickou nebo dokladovou inventurou;
  2. sestavují se inventurní soupisy;
  3. porovnává se, zda zjištěný stav (dle bodu b) odpovídá stavu účetnímu (dle analytické evidence v účetnictví) a vyčíslují se inventarizační a ostatní rozdíly (normy přirozených úbytků);
  4. zjišťují se příčiny rozdílů, vypořádávají a zúčtovávají se rozdíly do období, které bylo předmětem inventarizace;
  5. ověří se vazba jednotlivých analytických účtů na syntetický účet, který je vykazován v účetní závěrce.

3. Inventarizace u veškerého majetku a závazků musí být prokazatelná po dobu 5 let po jejím provedení (§ 25 odst. 3 zákona o účetnictví).

4. Majetek a závazky jsou inventarizovány k okamžiku řádné nebo mimořádné účetní závěrky. Výjimkou jsou následující účty zásob ………………………., které jsou inventarizovány formou průběžné inventarizacePrůběžnou inventarizaci lze provádět v průběhu účetního období pouze u zásob, u nichž se účtuje podle druhů nebo podle míst jejich uložení nebo hmotně odpovědných osob, a u dlouhodobého hmotného movitého majetku, který vzhledem k funkci, jakou plní v účetní jednotce, je v soustavném pohybu a nemá stálé místo, kam náleží. V případě provádění průběžné inventarizace uvede účetní jednotka odkaz na vnitřní předpis, jímž je tato inventarizace v organizaci upravena..

[1]Průběžnou inventarizaci lze provádět v průběhu účetního období pouze u zásob, u nichž se účtuje podle druhů nebo podle míst jejich uložení nebo hmotně odpovědných osob, a u dlouhodobého hmotného movitého majetku, který vzhledem k funkci, jakou plní v účetní jednotce, je v soustavném pohybu a nemá stálé místo, kam náleží. V případě provádění průběžné inventarizace uvede účetní jednotka odkaz na vnitřní předpis, jímž je tato inventarizace v organizaci upravena.

5. Inventura se provádí jako:

  • fyzická inventura u hmotného, popř. nehmotného majetku tam, kde je možno zjišťovat skutečný stav majetku ověřením jeho fyzické existence. Fyzická inventura bude probíhat u účtůÚčetní jednotka uvede konkrétně, u jakého majetku bude provádět fyzickou a u jakého majetku dokladovou inventuru.:

 ………………………………………………………………………………….

Způsob provedení fyzické inventury závisí na charakteru inventarizační položky. Skutečný stav majetku a závazků bude prověřen měřením, vážením, počítáním, pořízením fotodokumentace, statistickými metodami apod.;

  • dokladová inventura u pohledávek, popř. u ostatních složek majetku, a závazků, u nichž nelze provést fyzickou inventuru. Základním způsobem zjištění skutečného stavu je při dokladové inventuře ověření podle inventarizačních evidencíInventarizační evidencí u dokladové inventury se rozumí např. kniha pohledávek.. Dokladová inventura bude probíhat u účtů:

………………………………….........................................................................

6. Vzájemné odsouhlasení pohledávek a závazků:

Účetní jednotka stanovuje následující výše ocenění pohledávek a závazků, od které bude prováděno jejich vzájemné odsouhlasení. To se provádí konfirmačními dopisy.

Odsouhlaseny budou pohledávky a závazkyLze stanovit i více kriterií pro odsouhlasení pohledávek a závazků, při stanovení hladiny je však nutno přihlédnout k celkovému objemu pohledávek, závazků a jejich průměrné výši. Hladinu je nutno nastavit tak, aby účetní jednotka nebyla provedením konfirmace nadměrně zatěžována, zároveň však tak, aby bylo odsouhlaseno významné procento pohledávek, případně závazků. , jejichž ocenění převyšuje …… Kč. Podklady pro odsouhlasení budou protistraně odeslány do ……… s termínem vrácení do ……… Akceptace, rozpor nebo nevrácení konfirmace bude uvedeno u příslušných inventarizačních položek. Za odeslání podkladů k odsouhlasení je zodpovědný/á ………………

 

ČÁST DRUHÁ

PROVEDENÍ INVENTARIZACE A INVENTARIZAČNÍ ČINNOSTI

Článek II

Inventarizační komise[5] a termín inventarizací

1. Za organizaci, řízení a provedení inventarizace majetku a závazků odpovídá Hlavní inventarizační komise (dále jen HIK) v následujícím složení Inventarizační komise je vždy nejméně dvoučlenná, pro případ náhlé nepřítomnosti některého z členů komise v průběhu inventury se doporučuje stanovit vždy inventarizační komisi (komise) vícečlennou tak, aby nejméně dva členové zajistili její bezproblémový průběh.:

Předseda HIK

Jméno a příjmení

Člen HIK

Jméno a příjmení

Člen HIK

Jméno a příjmení

Člen HIK

Jméno a příjmení

Hlavní inventarizační komise ve spolupráci s dílčími inventarizačními komisemi zajišťuje provedení inventarizace, řídí a kontroluje činnosti inventarizačních komisí a sestavuje ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Autor: Doc. Hana Březinová, CSc

Přílohy

  • Příloha č. 1 Inventurní zápis – formulář.docx / 18 kB
  • Příloha č. 2 Inventurní soupis – formulář pro DNM a DHM.docx / 18 kB
  • Příloha č. 3 Inventurní soupis – formulář pro pozemky.docx / 18 kB
  • Příloha č. 4 Inventurní soupis – formulář pro zásoby.docx / 18 kB
  • Příloha č. 5 Inventurní soupis – formulář pro pokladní hotovost.docx / 17 kB
  • Příloha č. 6 Inventurní soupis – formulář pro ceniny.docx / 17 kB
  • Příloha č. 7 Inventurní soupis – formulář pro pohledávky.docx / 17 kB
  • Příloha č. 8 Inventurní soupis – formulář pro závazky.docx / 18 kB
  • Příloha č. 9 Inventurní sumář.docx / 18 kB
  • Příloha č. 10 Doplňující inventurní sumář – formulář pro pohledávky a závazky.docx / 18 kB
  • Příloha č. 11 Prezenční listina z instruktáže členů.docx / 20 kB
  • Příloha č. 12 Inventarizační zpráva – formulář.docx / 17 kB

Související články

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.