Mzdy a srážky z mezd – VI. Část

Podívejme se trošku podrobněji, i když stále ještě obecně, na skladbu mzdy, povinné srážky, výpočty pojistného i základní legislativu a administrativu spojenou s vyplácením mezd.

Datum publikace:03.04.2023
Datum aktualizace:02.12.2024
Autor:Ing. Jaroslav Zlámal, Ph.D., Ing. Jana Bellová, Ph.D.
Právní stav od:01.01.2023

Úvod

V předchozím článku našeho seriálu jsme se zabývali formami mezd, jejich determinanty, strukturou mzdy, faktory ovlivňujícími mzdu i metodami, které používáme k hodnocení práce a ke stanovení rozsahu mzdy pro různé kategorie pracovníků. Nyní se podívejme trošku podrobněji, i když stále ještě obecně, na skladbu mzdy, povinné srážky, výpočty pojistného i základní legislativu a administrativu spojenou s vyplácením mezd.

Článek má následující strukturu:

  1. Mzda a srážky z mezd
  2. Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a zdravotní pojištění
  3. Práce jako výrobní faktor

Výše mzdy tvoří stěžejní oblast zájmu každého pracovníka, ale rovněž každého majitele či personálního manažera firmy.

1 Mzda a srážky z mezd

Každá firma může mít neomezený počet zaměstnanců. I fyzická osoba, samostatný, drobný podnikatel může mít jednoho či několik zaměstnanců, velká firma pak ničím neomezený počet svých zaměstnanců. V takovém případě však i pro drobného podnikatele platí všechny právní předpisy vztahující se k povinnostem zaměstnavatelů vůči zaměstnancům. Základní právní rámec pro zaměstnávání osob je dán zejména těmito právními normami:

a) Za vykonanou práci přísluší zaměstnanci mzda

Mzda je definována jako peněžité plnění a plnění peněžité hodnoty (v případě tzv. naturální mzdy) poskytované zaměstnavatelem zaměstnanci za práci.

Mzda zaměstnance se většinou sjednává v pracovní smlouvě nebo v jiné smlouvě (například dohodě o provedení práce aj.) nebo v kolektivní smlouvě. Nesmí být nižší, než je minimální mzda stanovená příslušným platným nařízením vlády. Pro rok 2023 platí minimální mzda ve výši 17 300 Kč.

Poznámka:

Kolektivní smlouva je smlouva uzavřená mezi zaměstnavatelem a odbory jakožto zástupci zaměstnanců. Odbory mohou zastupovat i nečleny odborové organizace.

Jestliže ve firmě působí více odborových organizací, musí zaměstnavatel jednat o uzavření kolektivní smlouvy se všemi odborovými organizacemi. Odborové organizace vystupují a jednají s právními důsledky pro všechny zaměstnance společně a ve vzájemné shodě, pokud se nedohodnou mezi sebou a zaměstnavatelem jinak. Kolektivní smlouva je závazná pro všechny její smluvní strany.

a1) Za práci přesčas přísluší zaměstnanci dosažená mzda zvýšená nejméně o 25 % průměrného výdělku, pokud se zaměstnavatel se zaměstnancem nedohodne na poskytnutí náhradního volna místo zvýšení mzdy.

Dosažená mzda a příplatek ani náhradní volno však zaměstnanci nepřísluší, je-li mzda sjednána již s přihlédnutím k případné práci přesčas.

a2) Mzdu s přihlédnutím k případné práci přesčas je možno takto sjednat, je-li současně sjednán rozsah práce přesčas, k níž bylo při sjednání mzdy přihlédnuto. Mzdu s přihlédnutím k případné práci přesčas je možné sjednat nejvýše v rozsahu 150 hodin práce přesčas za kalendářní rok a u vedoucích pracovníků v mezích celkového rozsahu práce přesčas.

a3) Za dobu práce ve svátek přísluší zaměstnanci dosažená mzda a náhradní volno v rozsahu práce konané ve svátek, které mu zaměstnavatel poskytne nejpozději do konce třetího kalendářního měsíce následujícího po výkonu práce ve svátek nebo v jinak dohodnuté době. Za dobu čerpání náhradního volna přísluší zaměstnanci náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku, pokud se zaměstnavatel se zaměstnancem nedohodli na poskytnutí náhradního volna. Zaměstnanec se však může se zaměstnavatelem dohodnout na poskytnutí příplatku k dosažené mzdě nejméně ve výši průměrného výdělku místo náhradního volna.

a4) Mzda za práci ve ztíženém a zdraví škodlivém pracovním prostředí přísluší zaměstnanci dosažená mzda a příplatek. Vymezení ztíženého pracovního prostředí pro účely odměňování a výši příplatku stanoví vláda nařízením. Příplatek za práci ve ztíženém pracovním prostředí činí nejméně 10 % částky, kterou stanoví zákon jako základní sazbu minimální mzdy.

a5) V řadě institucí i firem je nutná také práce v noci. V takových případech je zaměstnavatel povinen zajišťovat pro zaměstnance pracující v noci přiměřené sociální zajištění, zejména možnost občerstvení. Kromě toho je zaměstnavatel povinen pracoviště, kde se pracuje v noci, vybavit prostředky pro poskytnutí první pomoci, včetně zajištění prostředků umožňujících přivolat rychlou lékařskou pomoc.

Poznámka:

Podle § 78 písmena j) zákoníku práce je prací v noci práce konaná v době mezi 22. až 6. hodinou a zaměstnancem pracujícím v noci (dle písmena k)) je zaměstnanec, který odpracuje během noční doby nejméně 3 hodiny ze své pracovní doby v rámci 24 hodin po sobě jdoucích v průměru alespoň jednou týdně. Noční práce je definována v § 94 takto: „Délka směny zaměstnance pracujícího v noci nesmí překročit 8 hodin v rámci 24 hodin po sobě jdoucích. Není-li to z provozních důvodů možné, je zaměstnavatel povinen rozvrhnout stanovenou týdenní pracovní dobu tak, aby průměrná délka směny nepřekročila 8 hodin v období nejdéle 26 týdnů o sobě jdoucích, přičemž při výpočtu průměrné délky směny zaměstnance pracujícího v noci se vychází z pětitýdenního pracovního dne“.

a6) Za dobu práce v sobotu a v neděli má zaměstnanec nárok na dosaženou mzdu a příplatek ve výši nejméně 10 % průměrného výdělku. Je však možné v tomto případě sjednat jinou minimální výši a způsob určení příplatku. Při výkonu práce v zahraničí může zaměstnavatel poskytovat příplatek (místo za práci v sobotu a v neděli), za práci ve dnech, na které podle místních podmínek obvykle připadá nepřetržitý odpočinek v týdnu.

a7) Mzda při uplatnění konta pracovní doby se sjednává v kolektivní smlouvě nebo může být uplatněna dle vnitřního předpisu. V takovém případě přísluší zaměstnanci ve vyrovnávacím období za jednotlivé měsíce mzda ve stálé měsíční výši (tzv. stálá mzda). Stálá mzda nesmí být nižší než 80 % (dle § 86 odst. 3§ 87 ZP), resp. 85 % (dle § 86 odst. 4 ZP) jeho průměrného výdělku. Na účtu zaměstnance je třeba pak vykazovat stálou mzdu zaměstnance i dosaženou mzdu za kalendářní měsíc, na kterou mu vzniklo právo. Jestliže je po uplynutí určeného sjednaného období nebo po skončení pracovního poměru souhrn práva na dosaženou mzdu za jednotlivé kalendářní měsíce vyšší než součet vyplacených stálých mezd, je zaměstnavatel povinen zaměstnanci vzniklý rozdíl doplatit.

a8) Spíše v marginálních případech (a pouze z části) může být zaměstnancům vyplácena mzda i v naturální podobě, zákoník práce řeší a reguluje i tuto eventualitu. Naturální mzda může být zaměstnavatelem poskytována pouze se souhlasem ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem na portál Mzdy pro lidi.

Přihlásit

 

 

 

Proč si pořídit portál Mzdy pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - zaměstnavatele, personalisty, mzdové účetní a ekonomy
 Více než 1 500 aktuálních dokumentů
 40+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu a online chatu
 Pravidelné online rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
3 980 Kč bez DPH (11 Kč / denně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související články

Související předpisy SZČR

  • 65/1965 Sb. Zákoník práce (starý)
  • 40/1964 Sb. Občanský zákoník (1964-2013)
  • 54/1956 Sb. Zákon o nemocenském pojištění zaměstnanců
  • 143/1992 Sb. Zákon o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových organizacích
  • 1/1992 Sb. Zákon o mzdě (1992-2006)
  • 563/1991 Sb. Zákon o účetnictví
  • 100/1988 Sb. Zákon o sociálním zabezpečení (1988-2011)
  • 363/1999 Sb. Zákon o pojišťovnictví
  • 48/1997 Sb. Zákon o veřejném zdravotním pojištění
  • 551/1991 Sb. Zákon o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky
  • 280/1992 Sb. Zákon o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách
  • 586/1992 Sb. Zákon o daních z příjmů
  • 592/1992 Sb. Zákon o pojistném na veřejné zdravotní pojištění
  • 45/2001 Sb. Úplné znění zákona č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, jak vyplývá z pozdějších změn

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.