Aby personalista vykonával svoji práci dobře, je třeba mít samozřejmě znalosti z oblasti personalistiky a řízení lidských zdrojů. Jenže jenom znalosti nestačí. Správný personalista by měl mít jisté personální charakteristiky, díky kterým bude svoji práci vykonávat ku prospěchu firmy i zaměstnanců. Tyto charakteristiky lze rozdělit do třech skupin, a to na osobní, sociální a profesní.
Personalista je důležitý zaměstnanec firmy, který se stará o personální agendu ostatních zaměstnanců. Zajišťuje přípravu pracovních smluv nebo dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, vede osobní spisy všech zaměstnanců a řeší individuální potřeby zaměstnanců. Kromě toho má na starosti také analýzu pracovních míst, plánování a organizování vzdělávání zaměstnanců, motivaci zaměstnanců, různá zákonná školení, rozvoj zaměstnanců apod.
V menších firmách, kde pozici personalisty nemají, tuto činnost většinou vykonává mzdová účetní, která rovněž zpracovává mzdy zaměstnancům a zajišťuje zákonné odvody na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění apod. Nábor a výběr zaměstnanců je pak v kompetenci vedoucího pracovníka.
Personalista, případně HR pracovník, by měl mít potřebné znalosti z pracovního práva, personalistiky a řízení lidských zdrojů (HR). To jsou jistě základní předpoklady, které však ještě nedělají personalistu dobrým personalistou. Tím dobrým personalistou je člověk, který disponuje důležitými osobními, sociálními a profesními charakteristikami.
Osobní charakteristiky personalisty
Osobní charakteristiky jsou většinou dané a moc je změnit nelze. Lze je procvičovat, trénovat, vylepšovat, ale nepředpokládá se, že by se v průběhu času příliš měnily. Jedná se především o vrozené a zděděné charakteristiky člověka. Například z introverta se těžko stane extrovert. Je to sice možné, ale málo pravděpodobné.
Stratég a analytik
Člověk s vysokým analytickým myšlením je rozvážný, a to i ve stresových a zátěžových situacích. Důkladně zkoumá danou situaci a jde do hloubky problematiky. Všímá si různých detailů, které ostatní přehlédli. Je pozorný a důkladný, přesto je schopen vykonávat více činností zároveň. Takový personalista umí číst mezi řádky v motivačním dopise, umí pracovat s emocemi a dává si záležet při tvorbě analýzy pracovních míst. Je systematický a pečlivě vybírá kritéria a analytické myšlení mu pomáhá i při výběru uchazečů.
Analytické myšlení personalista využije i při tvorbě personální strategie. Ta se zaměřuje na rozvoj lidských zdrojů v podniku při zohlednění firemních personálních potřeb. Personalista musí v rámci této strategie definovat procesy a požadavky na proces získávání ...
Související předpisy SZČR