Úvod
Sledování výkonnosti firmy by mělo patřit k pravidelným činnostem vlastníků firmy, jejího managementu, ale také ostatních kooperujících partnerů, bank, státních orgánů, jakožto i obecních úřadů a dalších institucí. To, že firma, zvláště pro obec, kraj, či dokonce stát, patří mezi velmi významné firmy (jako například Škoda Mladá Boleslav), postupně nebo snad i náhle zhoršuje své ekonomické ukazatele, to by mělo být rychlým impulzem pro odpovídající reakci.
Výkonnost firmy se sleduje pomocí technicko-ekonomických ukazatelů, určitého souboru, z něhož jsou některé, a to ekonomické ukazatele zcela zásadní. Je přirozené, že se na jednotlivé ukazatele i na celý soubor můžeme dívat z jiných hledisek, z jiného účelu a potřeb posuzovatelů. Jak praví klasik Stanislav Jerzy Lec „jinak chutná seno koním a jinak milencům“. Je to jako v životě, jiné představy mají rodiče a jiné děti, zvláště v pubertě. Z toho vyplývá také různé chování obou stran, navíc při různé diverzifikaci jednotlivých typů chování. Podobné je to i při posuzování chování firmy, při posuzování její výkonnosti a z toho vyplývající úspěšnosti jejího uplatnění na trzích.
Máme stovky různých ukazatelů. Někdy jsou to ukazatele zcela protichůdné, otázkou je tedy jejich vhodnost při posuzování konkrétního případu. A také výběr jednotlivých ukazatelů a jejich počet. Do problémů správného nasazení potřebných ukazatelů je třeba ještě započítat problémy se srovnáváním, benchmarkingem. I to známe z běžného života, od malička, už jako dětem, nám bylo často vytýkáno mnohé, jako například „podívej se na sebe a tady na Honzíka, jak vypadáte, Honzík je čistotný a ty jsi jako…“, ale i v pozdějším věku, například v tanečních matky doporučují svým dcerám s kým tančit a vesměs se jim nelíbí právě ten uchazeč, jenž se právě líbí dceři atd. Máme prostě rozdílné názory na posuzování jiných subjektů, máme jiná, rozdílná kritéria, zkušenosti, znalosti atd. Stejně je tomu v ekonomii, která odráží chování lidí.
Máme z hlediska toho, kdo hodnotí, jiná stanoviska, jiné pohledy, jiná kritéria. To se projevuje právě při posuzování výkonnosti firmy. Použití určitého souboru ukazatelů je odvislé od zásadního přístupu ke sledování výkonnosti firmy, jímž je pojímání firmy a důvod její existence.
Článek má následující strukturu:
1 Pojetí firmy jakožto producenta peněz
2 Pojetí firmy jako majetku
Jak je zřejmé, jsou dvě možné koncepce. Podívejme se proto na ty 2 zásadní přístupy k pojetí firmy a sledování její výkonnosti.
1 Pojetí firmy jakožto producenta peněz
Toto pojetí vychází z přístupu, že firma je nástrojem, jehož prostřednictvím dosahuje vlastník postupného návratu ...
Související předpisy SZČR