Sledování výkonnosti firmy

Sledování výkonnosti firmy by mělo patřit k pravidelným činnostem vlastníků firmy, jejího managementu, ale také ostatních kooperujících partnerů, bank, státních orgánů, jakožto i obecních úřadů a dalších institucí.

Datum publikace:04.04.2022
Datum aktualizace:26.06.2025
Autor:Ing. Jaroslav Zlámal, Ph.D., Ing. Jana Bellová, Ph.D.
Právní stav od:01.01.2022

Úvod

Sledování výkonnosti firmy by mělo patřit k pravidelným činnostem vlastníků firmy, jejího managementu, ale také ostatních kooperujících partnerů, bank, státních orgánů, jakožto i obecních úřadů a dalších institucí. To, že firma, zvláště pro obec, kraj, či dokonce stát, patří mezi velmi významné firmy (jako například Škoda Mladá Boleslav), postupně nebo snad i náhle zhoršuje své ekonomické ukazatele, to by mělo být rychlým impulzem pro odpovídající reakci.

Výkonnost firmy se sleduje pomocí technicko-ekonomických ukazatelů, určitého souboru, z něhož jsou některé, a to ekonomické ukazatele zcela zásadní. Je přirozené, že se na jednotlivé ukazatele i na celý soubor můžeme dívat z jiných hledisek, z jiného účelu a potřeb posuzovatelů. Jak praví klasik Stanislav Jerzy Lec „jinak chutná seno koním a jinak milencům“. Je to jako v životě, jiné představy mají rodiče a jiné děti, zvláště v pubertě. Z toho vyplývá také různé chování obou stran, navíc při různé diverzifikaci jednotlivých typů chování. Podobné je to i při posuzování chování firmy, při posuzování její výkonnosti a z toho vyplývající úspěšnosti jejího uplatnění na trzích.

Máme stovky různých ukazatelů. Někdy jsou to ukazatele zcela protichůdné, otázkou je tedy jejich vhodnost při posuzování konkrétního případu. A také výběr jednotlivých ukazatelů a jejich počet. Do problémů správného nasazení potřebných ukazatelů je třeba ještě započítat problémy se srovnáváním, benchmarkingem. I to známe z běžného života, od malička, už jako dětem, nám bylo často vytýkáno mnohé, jako například „podívej se na sebe a tady na Honzíka, jak vypadáte, Honzík je čistotný a ty jsi jako…“, ale i v pozdějším věku, například v tanečních matky doporučují svým dcerám s kým tančit a vesměs se jim nelíbí právě ten uchazeč, jenž se právě líbí dceři atd. Máme prostě rozdílné názory na posuzování jiných subjektů, máme jiná, rozdílná kritéria, zkušenosti, znalosti atd. Stejně je tomu v ekonomii, která odráží chování lidí.

Máme z hlediska toho, kdo hodnotí, jiná stanoviska, jiné pohledy, jiná kritéria. To se projevuje právě při posuzování výkonnosti firmy. Použití určitého souboru ukazatelů je odvislé od zásadního přístupu ke sledování výkonnosti firmy, jímž je pojímání firmy a důvod její existence.

Článek má následující strukturu:

1 Pojetí firmy jakožto producenta peněz

2 Pojetí firmy jako majetku

Jak je zřejmé, jsou dvě možné koncepce. Podívejme se proto na ty 2 zásadní přístupy k pojetí firmy a sledování její výkonnosti.

1 Pojetí firmy jakožto producenta peněz

Toto pojetí vychází z přístupu, že firma je nástrojem, jehož prostřednictvím dosahuje vlastník postupného návratu ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související články

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.