Vzor harmonogramu účetní závěrky

Harmonogram účetní závěrky je významnou vnitřní směrnicí každé účetní jednotky. V ní si účetní jednotka naplánuje, jak bude po celé účetní období zajišťovat potřebné informace, aby byla schopna po skončení účetního období racionálně sestavit účetní závěrku.

Datum publikace:03.12.2021
Autor:doc. Ing. Hana Březinová, CSc.
Právní stav od:01.01.2021

HARMONOGRAM ÚČETNÍ ZÁVĚRKY

Označení účetní jednotky: ………………………………………………….

Sídlo

Zpracoval:

Kontroloval:

Platnost:

Závaznost:

Datum vydání:

Vydává:

Nahrazuje:

Doplňuje:

Počet stran:

Přílohy:

Metodické vymezení: Postup prací na roční účetní závěrce:

1. Přípravné práce

1.1. Kontrola převodu zůstatků z minulého účetního období

1.2. Inventarizace

1.3. Účetní analýza

1.4. Daňová analýza

2. Účetní uzávěrka - uzavírání účetních knih

3. Účetní závěrka (včetně finanční analýzy)

4. Audit účetní závěrky

5. Schválení účetní závěrky

6. Zveřejňování účetní závěrky

Čl. 1

Podstata účetní závěrky

1.1. Cílem účetní závěrky je zjištění:

  • stavu majetku a závazků k rozvahovému dni,
  • nákladů, výnosů, výsledku hospodaření za účetní období,
  • změny finanční pozice účetní jednotky.

1.2. Povinnost vedení účetnictví a sestavení účetní závěrky

Povinnost účetní závěrky obecně a závazně stanoví § 17 a § 18 - § 23 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění platných předpisů. Povinnosti včetně účetních metod stanovené v zákoně provádí vyhláška č. 500/2002 Sb., ve znění platných předpisů. Pro uzavírání a otevírání účtů podnikatelů platí Český účetní standard č. 002.

Čl. 2

Etapy prací (harmonogram)

2.1. Přípravné práce na provedení účetní závěrky

  • Provedení kontroly průběžného evidování hospodářských operací, k nimž v účetním období došlo a které jsou významně odlišné od běžných účetních případů. Jedná se o prověření správnosti účetních postupů u neobvyklých účetních případů. Cílem tohoto postupu je ujištění, že účetní jednotka ve věcných i časových souvislostech postupovala podle platných právních předpisů a v souladu s akruálním principem.

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)

  • Zkompletování potřebné dokumentace k jednotlivým hospodářským operacím a účetním případům, které budou dokumentovat, že zvolené postupy odpovídají charakteru účetního případu a platným právním předpisům a že účetní záznamy jsou průkazné a podávají věrný a poctivý obraz skutečností, které nastaly.

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)

  • Zhodnocení celkové úrovně účetního systému v účetní jednotce z hlediska úplnosti, srozumitelnosti, přehlednosti a trvanlivosti účetních záznamů.

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)

  • Zhodnocení úrovně vnitřního kontrolního systému, úrovně zpracování vnitřních směrnic, jejich aktuálnost a jejich správná aplikace.

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)

2.2. Kontrola převodu zůstatků z minulého účetního období

Ověření a zajištění bilanční kontinuity stavu majetku a závazků podle jednotlivých syntetických i analytických rozvahových a podrozvahových účtů.

Kontrola zúčtování rozdělení výsledku hospodaření ve schvalovacím řízení v souladu s rozhodnutím valné hromady, případně fyzické osoby.

Ověření skutečnosti, že v rámci účetního období nedošlo ke změně účetní metody.

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)

2.3. Provedení a vyhodnocení inventarizací a zúčtování inventarizačních rozdílů

Provedení řádné inventarizace majetku a závazků je jednou z hlavních podmínek zabezpečující průkaznost účetnictví.

Inventarizace je zajištěna vnitropodnikovou směrnicí o inventarizaci majetku a závazků účetní jednotky, kde je stanoven její průběh a vyhodnocení zjištěných inventarizačních rozdílů, řešení odpovědnosti za zjištěné inventarizační rozdíly a jejich zaúčtování.

2.3.1. Kontrola účetního stavu a ocenění majetku a závazků

Zabezpečit a ověřit správné ocenění inventarizovaného majetku a závazků na základě zákona o účetnictví a postupů účtování pro podnikatele v průběhu účetního období a k rozvahovému dni (§ 24, § 25, § 26 a § 27 zákona o účetnictví).

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)

2.3.2. Zjištění skutečného stavu fyzickou a dokladovou inventurou

Ve vnitropodnikové směrnici o inventarizaci jsou stanoveny termíny pro fyzické inventury hmotného majetku a dokladové inventury u ostatního majetku a závazků včetně osob odpovědných za jejich provedení a složení komisí (ústřední, dílčí inventarizační komise).

V případě přirozených úbytků zásob je třeba postupovat podle příslušného vnitřního předpisu. Způsob tvorby normy přirozených úbytků je tímto předpisem prokazatelně doložen (zejména technologickým propočtem, časovými řadami a odbornou expertízou).

Termín: prosinec běžného roku

Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)

2.3.3. Vyčíslení inventarizačních rozdílů a jejich vypořádání

Zabezpečit zúčtování inventarizačních rozdílů do účetního období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku a závazků (a to včetně případných inventarizačních rozdílů k 31.12., zjištěných před ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související články

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.