2.9.1 - 2.9.4 Účetní doklady, analytické účty, podrozvahové účty, inventarizace

V předchozích částech článku o účetní závěrce byly popsány některé důležité činnosti, které musí udělat účetní jednotka před účetní závěrkou. Tato část se bude zabývat: účetními doklady, analytickými účty, podrozvahovými účty a inventarizací.

Obsah

Datum publikace:17.04.2018
Autor:Ing. Blanka Jindrová
Právní stav od:01.01.2017
Právní stav do:31.12.2018

2.9.1 Účetní doklady

Jednou ze základních metod zjišťování nedostatků a chyb v účetnictví je namátková kontrola jednotlivých účetních dokladů a zápisů. Zjišťuje se, zda použitý účetní předpis odpovídá obsahu účetního případu.

Každá operace musí být v účetnictví před zaúčtováním doložena řádným účetním dokladem, který informuje o druhu a obsahu hospodářské nebo účetní operace, o množství a finančním vyjádření této operace, době a místě jejího uskutečnění, obsahuje podpisy příslušných osob odpovědných za její nařízení, schválení, provedení, přezkoušení správnosti a další údaje nutné pro zaúčtování a kontrolu těchto operací.

Mezi nejčastější chyby v účetních dokladech patří:

  • nesprávný či nejasný popis účetního případu, který při dalším zpracování povede k chybnému zaúčtování účetního případu,
  • souvztažné účty neodpovídají účtovacímu předpisu, podle kterého by měl být účetní případ zaúčtován,
  • z nepozornosti chybně zapsaná částka na účetním dokladu,
  • porušení akruálního principu – účetní doklad je účtován v období, do nějž podle obsahu nepatří.

Náležitosti účetních dokladů

Účetní doklad může, ale nemusí být současně daňovým dokladem pro účely DPH. Zatímco daňové doklady pro účely DPH vystavuje plátce DPH, náležitosti účetního dokladu musí splňovat všechny doklady, a to jak u plátce, tak i u neplátce DPH. Kontrola zaúčtovaných dokladů by se měla dělat v průběhu účetního období před jejich zaúčtováním, ale namátkově i v rámci účetní uzávěrky.

Při označení dodavatele/odběratele:

je třeba používat název firmy dle obchodního rejstříku, živnostenského rejstříku, tituly u fyzických osob psát tak, jak jsou v rejstříku,

  • u tuzemských fyzických osob je názvem firmy vždy jméno a příjmení, ne obchodní značka,
  • u právnických osob nevynechávat dodatek (s. r. o., a. s.), psát ho tak, jak je v obchodním rejstříku. Je nutné rozlišovat, zda firma používá dodatek s. r. o., nebo spol. s r. o.,
  • uvádět úplnou adresu – tj. ulici, číslo domu, PSČ a město (i u zákazníků nepodnikatelů),
  • u podnikatelů vždy používat IČO i DIČ, včetně přípony „CZ”,
  • u odběratelů by si měla účetní jednotka ověřit DIČ zákazníka, a zda se nejedná o „nespolehlivého plátce DPH“.

Číslování dokladů:

  • číselná řada musí být v rámci účetního období souvislá – chybou je např. číslovat podle měsíců a v rámci měsíce vytvářet samostatnou číselnou řadu (např. v roce 2017 v květnu číslovat 1751, 1752, atd. a v červnu 1761, 1762, atd.), protože pak nelze zjistit, zda jsou v účetnictví zaúčtovány všechny doklady, vlastně ani nevíme, kolik dokladů účetní jednotka vystavila nebo přijala,
  • číselné řady by neměly být souvislé v několika letech, ale v jednom roce by měla být jedna číselná řada, následující účetní období číslovat opět od čísla 1,
  • může být více různých číselných řad – např. odběratelé tuzemsko a zahraničí, interní doklady – mzdy, služební cesty, odpisy, hlavní pokladna a samostatně každá vedlejší pokladna.

V současné praxi jsou stále více preferovány elektronické faktury, kdy je faktura zaslána pouze e-mailem a slouží jako originál dokladu pro účetní jednotku. S tím souvisí ale i potíže, jakým způsobem rozeznat „originál“ od dalších možných vytištěných kopií, jelikož faktury mohou být zasílány na více oddělení zároveň. Ve většině účetních SW je možné nastavit hlídání duplicit, např. číslo přijaté faktury, variabilní symbol faktury.

Rozsah a předmět plnění:

  • účetní jednotka by neměla používat cizí slova, jiný cizí jazyk, odborný slang, interní zkratky a kódy,
  • text psát jasně, srozumitelně, konkrétně,
  • nepsat např. konzultace, reklama, práce a fee, přefakturace, náklady apod.; v případě konzultací a reklamy je vhodné mít připravené důkazy, že plnění nastalo a v jakém bylo rozsahu,
  • neuvádět např. školení, ale školení čeho, kolik osob, kdy a kde se ...
 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Autor: Ing. Blanka Jindrová

Související články

Související příklady z praxe

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.