Archivace účetní a daňové agendy

I v moderní elektronické době se v účetnictví není možné vyhnout papírové formě dokladů, a to zejména pro účely archivace. Doba archivace pro účetní a daňové účely vychází nejen ze zákona o účetnictví nebo ze zákona o daních z příjmů, ale také z různých dalších předpisů.

Datum publikace:19.07.2018
Autor:Ing. Bc. et Bc. Eva Blechová
Právní stav od:01.01.2018
Právní stav do:30.06.2020

I v moderní elektronické době je účetnictví obor, ve kterém se není možné vyhnout papírové formě dokladů, a to zejména pro účely archivace. Jak dlouho a co vše se musí archivovat?

Doba archivace pro účetní a daňové účely vychází z různých předpisů. Nelze vycházet pouze ze zákona o účetnictví nebo ze zákona o daních z příjmů.

Archivace dle zákona o účetnictví

Základní informace a principy o vedení účetnictví jsou stanoveny v zákoně č. 563/1991 Sb., o účetnictví. Archivací a uchováváním dokladů se zabývá § 31 a § 32.

Podle § 31 odst. 2 se musí uschovávat záznamy, jako jsou:

  1. účetní závěrka a výroční zpráva po dobu 10 let počínajících koncem účetního období, kterého se týkají,
  2. účetní doklady, účetní knihy, odpisové plány, inventurní soupisy, účtový rozvrh, přehledy po dobu 5 let počínajících koncem účetního období, kterého se týkají,
  3. účetní záznamy, kterými účetní jednotky dokládají vedení účetnictví (§ 33), po dobu 5 let počínajících koncem účetního období, kterého se týkají.

Příklad č. 1

Firma Jandák s. r. o. zakoupila multifunkční kopírku se záruční lhůtou 6 let. Po 5 letech používání se kopírka rozbila a firma ji reklamovala. Reklamační řízení trvá už 2 roky. Po jakou dobu firma uchovává doklady ke kopírce?

Účetní doklady ke kopírce se musí uchovávat minimálně po dobu 5 let. Vzhledem k tomu, že záruční doba je 6 let, firma uchovává tyto informace po dobu záruční doby i případného reklamačního řízení. Podle § 32 odst. 3 zákona o účetnictví platí, že „pokud záruční lhůta nebo reklamační řízení je delší než lhůta podle § 31 odst. 2, uschovává účetní jednotka doklady a jiné účetní záznamy po dobu, po kterou tato lhůta běží nebo toto řízení trvá“.

Specifika archivace záznamů o zaměstnancích

Přestože se o zaměstnancích vedou účetní záznamy, platí pro ně jiné podmínky archivace než dle zákona o účetnictví. Pokud firma zaměstnává zaměstnance, musí při archivaci vycházet ze zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce a ze zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení. Pak jsou lhůty pro archivaci jiné.

V souvislosti s GDPR by měly být uchovávány a zpracovány informace o zaměstnancích po dobu nezbytně nutnou a pro účel, pro který byly shromážděny. Tedy podle zákoníku práce po dobu trvání pracovněprávního vztahu. Dále zde ale platí další výjimky. Zaměstnavatel by tak po ukončení měl probrat osobní spis, některé dokumenty, které již nepotřebuje (osobní průkazy, životopis, fotokopie dokladů apod.), by měl skartovat a vymazat z elektronické formy evidence informací o zaměstnancích. Jiné dokumenty je vhodné zachovat v rámci oprávněného zájmu zaměstnavatele například pro případ právního sporu (např. důvody pro ukončení pracovního poměru apod.), a to ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Autor: Ing. Eva Blechová

Související články

Související příklady z praxe

Související videa

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.