Minimum BOZP

Jak známo, oblast BOZP doznala v naší legislativě významných změn v souvislosti se vstupem ČR do Evropské unie. Ještě před 1. květnem 2004 musela naše legislativa splnit podmínky úplné harmonizace s asquis communautaire právem zemí ES. Oblast BOZP byla totiž oblast, která ve starém zákoníku práce doznala největších změn. Právo zemí ES totiž klade zvýšenou pozornost otázkám BOZP Ochrana zdraví zaměstnanců a prevence před pracovními úrazy a nemocemi z povolání vůbec je taková „červená nit“ většiny evropských směrnic z oblasti pracovního práva. Zkracování týdenní pracovní doby, zkracování práce přesčas, prodlužování délky dovolené apod., to jsou hlavní směry, kterými se ubírá právní úprava pracovní doby v Evropě, a jejich společným jmenovatelem je BOZP.

Datum publikace:10.05.2021
Autor:JUDr. Eva Dandová
Právní stav od:01.01.2021
Právní stav do:30.06.2022

Obsah:

  • Úvodem – Právo na informace a konzultace o BOZP
  • Základní zásady BOZP v zákoníku práce
  • Prevence rizik
  • Povinnosti zaměstnavatele v oblasti BOZP
  • Práva a povinnosti zaměstnance v oblasti BOZP

 Úvodem – Právo na informace a konzultace o BOZP

Jak známo, oblast BOZP doznala v naší legislativě významných změn v souvislosti se vstupem ČR do Evropské unie. Ještě před 1. květnem 2004 musela naše legislativa splnit podmínky úplné harmonizace s asquis communautaire právem zemí ES. Oblast BOZP byla totiž oblast, která ve starém zákoníku práce doznala největších změn. Právo zemí ES totiž klade zvýšenou pozornost otázkám BOZP Ochrana zdraví zaměstnanců a prevence před pracovními úrazy a nemocemi z povolání vůbec je taková „červená nit“ většiny evropských směrnic z oblasti pracovního práva. Zkracování týdenní pracovní doby, zkracování práce přesčas, prodlužování délky dovolené apod., to jsou hlavní směry, kterými se ubírá právní úprava pracovní doby v Evropě, a jejich společným jmenovatelem je BOZP. To všechno má původ u německé a rakouské dělnické úrazové pojišťovny, které byly založeny kolem roku 1890 a mají dostatečné přehledy za víc než 120 let o tom, jak se vyvíjí úrazovost a hlavně co stojí pracovní úrazy nejen pojišťovny, ale i celou společnost. O to víc se pak snaží, aby byla schvalována další a další legislativa v oblasti BOZP, která by vedla k prevenci před úrazy.

Z toho důvodu hned první harmonizační novelou zákoníku práce provedenou zákonem č. 155/2000 Sb. bylo do zákoníku práce transponováno 14 směrnic – jedna tzv. rámcová a 13 dílčích z oblasti BOZP. Společným jmenovatelem všech těchto směrnic z oblasti BOZP je bezesporu právo zaměstnanců na informace a projednání neboli konzultace. Je třeba zdůraznit, že se jedná o práva každého zaměstnance bez ohledu na skutečnost, zda u jeho zaměstnavatele působí tzv. zástupci zaměstnanců (tj. odbory, rada zaměstnanců nebo zástupce pro oblast BOZP) nebo ne.

Institut rady zaměstnanců a zástupce pro oblast BOZP byl do zákoníku práce vložen až také v souvislosti s jeho harmonizací s právem zemí ES. Činnost zástupce pro oblast BOZP je pozitivně vymezena v § 108 ZP, naproti tomu rada zaměstnanců v praxi řeší otázky související s realizací práva na informace a projednání, které nespadají do působnosti zástupců pro oblast BOZP. Z uvedeného tedy vyplývá, že v případě, když by u zaměstnavatele nepůsobil zástupce pro oblast BOZP ale jen rada zaměstnanců, nemohly by na ni kompetence v oblasti BOZP přejít a zaměstnavatel by pak musel informovat o otázkách BOZP a konzultovat otázky BOZP s jedním každým zaměstnancem zvlášť.

To totiž vyplývá přímo z rámcové směrnice o BOZP, která klade stejný důraz na právo zaměstnanců na informace o stavu BOZP a o všech opatřeních, která zaměstnavatel na tomto úseku provádí stejně jako na právo zaměstnanců na konzultace se zaměstnavatelem o těchto otázkách. Pro zaměstnavatele i zaměstnance z toho vyplývá jediný závěr, a to že veškeré otázky BOZP musí vzájemně konzultovat a musí se o nich informovat.

Tato práva na informace a konzultace jsou zaručena příslušnými směrnicemi ES a Evropskou sociální chartou Rady Evropy bez ohledu na to, zda u zaměstnavatele působí odbory či jiní zástupci zaměstnanců.

Základní zásady BOZP v zákoníku práce

Základní zásady BOZP jsou vymezeny v úvodním ustanovení části páté zákoníku práce (§ 101 ZP) týkající se BOZP. V tomto ustanovení se zejména vymezuje, že zaměstnavatel je povinen zajistit BOZP s ohledem na všechna rizika možného ohrožení jejich života a zdraví a určuje se zde, na koho se tato povinnost vztahuje a kdo za plnění úkolů plynoucích z této odpovědnosti zaměstnavatele odpovídá.

Do ustanovení se zavádí pojem „riziko“ aniž by byl blíže definován. V podstatě se dá říci, že každá lidská činnost je zdrojem rizik pro člověka, tím spíše pak činnost zaměstnavatele v pracovním procesu. Z hlediska pracovního práva patří mezi rizika všechny zdroje úrazů, průmyslové škodliviny, nadměrné teplo nebo chlad, záření, elektrická energie apod.

V teorii pracovního práva se pojem riziko definuje jako „kombinace pravděpodobnosti a rozsahu možného zranění nebo poškození zdraví zaměstnance, vystaveného v pracovním procesu jednomu nebo více potencionálním zdrojům pracovních úrazů nebo ohrožení zdraví zaměstnance.“

Pracovní rizika obvykle dělíme na mechanická, fyzikální, chemická, biologická, na prach, fyzickou zátěž, psychickou a zrakovou zátěž a na nepříznivé mikroklimatické podmínky. Tato rizika jsou dána pracovními podmínkami, pracovním prostředím a vším, s čím zaměstnanec přichází při práci do styku. Mechanická rizika můžeme hodnotit na základě analýzy pracovních úrazů zaměstnanců určitých profesí, které zaměstnavatelé znají z vlastních rozborů nebo rozborů, která přináší odborná literatura. Škodlivé působení vibrací, tepla, záření, chemických a biologických rizik se stanoví jednak na základě všeobecných znalostí a poznatků o jejich nejvyšší přípustné koncentraci, na základě rozborů důvodů pracovních úrazů a nemocí z povolání a na základě odborných, zejména hygienických měření.

Pro praxi je významná zásada, že péče o BOZP je nedílnou a rovnocennou součástí pracovních povinností vedoucích zaměstnanců na všech stupních řízení v rozsahu pracovních míst, která zastávají. Podle § 11 ZP se vedoucími zaměstnanci zaměstnavatele rozumějí zaměstnanci, kteří jsou na jednotlivých stupních řízení zaměstnavatele oprávněni stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat jejich práci a dávat jim k tomu účelu závazné pokyny. Je nesporné, že z této definice musíme v oblasti BOZP vycházet. Vedoucím je každý zaměstnanec, který má pod sebou alespoň jednu osobu, i za ní odpovídá z hlediska BOZP a nezáleží, jestli je to zaměstnanec na plný či částečný úvazek.

To souvisí i s § 302 ZP, kde jsou vyjmenovány základní povinnosti vedoucích zaměstnanců vyplývající z pracovního poměru a kde se mimo jiné zdůrazňuje, že vedoucí zaměstnanci jsou povinni vytvářet příznivé pracovní podmínky a zajišťovat BOZP. Proto je důležité, aby při uzavírání pracovního poměru a při stanovení náplně práce těchto zaměstnanců nebyly nikdy opomenuty citované zásady. To má význam i z hlediska odpovědnosti zaměstnance za škodu způsobenou zaměstnavateli při plnění pracovních úkolů. Platí, že každý vedoucí zaměstnanec zaměstnavatele odpovídá za zajišťování BOZP zaměstnanců a stav pracovních podmínek v té činnosti, kterou bezprostředně řídí či vykonává. Na stavbách a staveništích je třeba mít tyto zásady na paměti o to víc.

Výše uvedené zásady, byť se na první pohled jeví jako obecné a zaměstnavatelům i zaměstnancům zcela samozřejmé, mají obrovský význam pro praxi. V okamžiku, kdy vznikne škoda, ať již zaměstnanci či zaměstnavateli, je nedílnou součástí posouzení celkové situace a všech okolností i posouzení toho, jak byly dodrženy všechny zásady BOZP. A právě porušení základních principů BOZP bývá v praxi nejčastějším důvodem vzniku škody ať na jedné, či druhé straně pracovněprávního vztahu.

Nejvážnější důsledky má nedodržení zásad BOZP v případech vzniku pracovních úrazů a nemocí z povolání, kdy se však již jen zkoumá, které zásady BOZP byly porušeny a do jaké míry kterým účastníkem pracovněprávního vztahu.

Ustanovení dále transponuje zásadu obsaženou v článku 6 bodě 4 rámcové směrnice „Aniž jsou dotčena ostatní ustanovení této směrnice, pokud jsou na jednom pracovišti přítomni zaměstnanci více podniků, musí zaměstnavatelé spolupracovat při uskutečňování opatření týkajících se bezpečnosti, hygieny a ochrany zdraví při práci a, s přihlédnutím k povaze činností, koordinovat svou činnost v oblasti ochrany a prevence pracovních rizik, vzájemně se informovat o rizicích a informovat také své zaměstnance nebo zástupce zaměstnanců“, když stanoví, že plní-li na jednom pracovišti úkoly zaměstnanci dvou a více zaměstnavatelů, jsou zaměstnavatelé povinni vzájemně se písemně informovat o rizicích a přijatých opatřeních k ochraně před jejich působením, která se týkají výkonu práce a pracoviště, a spolupracovat při zajišťování BOZP pro všechny zaměstnance na pracovišti. Na základě písemné dohody zúčastněných zaměstnavatelů touto dohodou pověřený zaměstnavatel koordinuje provádění opatření k ochraně BOZP a postupy k jejich zajištění. Zde je kladem důraz na písemnou dohodu zúčastněných zaměstnavatelů, která bude v praxi významná pro kontroly provádění orgány inspekce práce.

Každý ze zaměstnavatelů je povinen

  • zajistit, aby jeho činnosti a práce jeho zaměstnanců byly organizovány, koordinovány a prováděny tak, aby současně byli chráněni také zaměstnanci dalšího zaměstnavatele,
  • dostatečně a bez zbytečného odkladu informovat odborovou organizaci a zástupce zaměstnanců pro oblast BOZP, a nepůsobí-li u něj, přímo své zaměstnance o rizicích a přijatých opatřeních, které získal od jiných zaměstnavatelů.

Tato zásada je obecnou zásadou koordinace BOZP pro všechny zaměstnavatele bez ohledu na to, zda působí v dopravě, logistice, stavebnictví či jinde. Je to novinka nyní platného zákoníku práce, pro praxi však významná, protože naplňuje cíle rámcové směrnice. Povinnost ke koordinovanému ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem na portál Mzdy pro lidi.

Přihlásit

 

 

 

Proč si pořídit portál Mzdy pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - zaměstnavatele, personalisty, mzdové účetní a ekonomy
 Více než 1 500 aktuálních dokumentů
 40+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu a online chatu
 Pravidelné online rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
3 980 Kč bez DPH (11 Kč / denně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související články

Související předpisy SZČR

  • 262/2006 Sb. Zákoník práce
  • 258/2000 Sb. Zákon o ochraně veřejného zdraví
  • 379/2005 Sb. Zákon o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami
  • 435/2004 Sb. Zákon o zaměstnanosti
  • 155/2000 Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
  • 432/2003 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví podmínky pro zařazování prací do kategorií, limitní hodnoty ukazatelů biologických expozičních testů, podmínky odběru biologického materiálu pro provádění biologických expozičních testů a náležitosti hlášení prací s azbestem a biologickými činiteli
  • 180/2015 Sb. Vyhláška o zakázaných pracích a pracovištích
  • 309/2006 Sb. Zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
  • 373/2011 Sb. Zákon o specifických zdravotních službách
  • 67/2017 Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.